NPRA nafi kes COVID-19 naik disebabkan lewat luluskan vaksin | DagangNews Skip to main content

NPRA nafi kes COVID-19 naik disebabkan lewat luluskan vaksin


KUALA LUMPUR 25 Mei - Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) menafikan dakwaan kononnya peningkatan kes harian COVID-19 adalah berpunca daripada kelewatan kelulusan produk vaksin COVID-19 di Malaysia.

 

"Perkara ini tidak benar kerana bagi membantu situasi kecemasan semasa bencana akibat COVID-19, NPRA melalui Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) telah melaksanakan laluan pendaftaran fast-track bersyarat untuk vaksin COVID-19 sejak 14 Disember 2020 lagi, iaitu melalui mekanisme pendaftaran priority review.

 

"Ini bertujuan untuk mempercepatkan kelulusan dan seterusnya memberikan akses segera kepada penggunaan vaksin COVID-19 di negara ini, tanpa mengabaikan aspek kualiti, keselamatan dan keberkesanan menggunakan risk-based approach.


"Susulan itu, tempoh penilaian permohonan lengkap bagi pendaftaran telah dipendekkan kepada 120 hari bekerja iaitu bermula dari permohonan priority review diluluskan dan status pendaftaran bersyarat diberikan. Tempoh kebiasaan adalah 245 hari bekerja," kata NPRA dalam kenyataan di sini.

 

Rujukan dan standard NPRA bagi membuat penilaian ke atas dossier vaksin COVID-19 adalah berdasarkan garis panduan yang dikeluarkan oleh Pihak Berkuasa Regulatori Kebangsaan (National Regulatory Authority (NRA) negara-negara lain termasuk World Health Organization (WHO), European Medicines Agency (EMA), US Food and Drug Administration (FDA), International Council for Harmonization of Technical Requirements for Pharmaceuticals for Human Use (ICH) dan sebagainya.

 

Permohonan dan dossier vaksin COVID-19 yang lengkap dan telah selesai dinilai akan segera dibentangkan kepada PBKD untuk mendapatkan kelulusan pendaftaran bersyarat. 

 

NPRA bekerjasama rapat dengan syarikat dan pengilang untuk memastikan mereka segera mengemukakan maklumat yang lengkap bagi setiap permohonan.

 

Sememangnya tanpa data dan maklumat yang lengkap, status kualiti, keberkesanan dan keselamatan vaksin COVID-19 tidak dapat ditentukan, seterusnya kelulusan pendaftaran bersyarat belum dapat diberikan oleh PBKD. Komunikasi dan kerjasama yang baik ini telah berjaya mempercepatkan kelulusan yang diberi kepada vaksin COVID-19 di Malaysia.

 

Setakat ini, terdapat enam (6) produk vaksin COVID-19 yang telah selesai dinilai oleh NPRA dalam masa yang ditetapkan dan telah mendapat kelulusan pendaftaran bersyarat daripada PBKD (seperti di Lampiran 1). Pihak NPRA juga sedang menilai beberapa permohonan baharu perdaftaran bersyarat vaksin-vaksin COVID-19 pada masa ini. Permohonan ini juga akan disegerakan dengan kaedah yang sama.

NRPA

 

"NPRA sememangnya sentiasa terbuka menerima pandangan pelbagai pihak. Paling utama, keselamatan dan kesejahteraan rakyat Malaysia perlu didahulukan dalam kita sama-sama mengharungi pandemik COVID-19 iaitu dengan memberikan perhatian dan ketelitian kepada kualiti, keberkesanan dan keselamatan vaksin COVID-19 yang berdaftar di Malaysia untuk kegunaan penduduk," kata NPRA. - DagangNews.com