Opcom VC kini miliki 24.78% saham di dalam Binasat Communications | DagangNews Skip to main content

Opcom VC kini miliki 24.78% saham di dalam Binasat Communications

Pejabat Binasat Communications di Taman Teknologi Malaysia, Bukit Jalil, Kuala Lumpur.
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 12 Jan - Opcom VC Sdn Bhd, syarikat milik penuh Hextar Capital Berhad (dulu dikenali Opcom Holdings Berhad) melengkapkan pengambilalihan 26,222,021 saham biasa, mewakili 6.75 peratus kepentingan ekuiti dalam syarikat Binasat Communications Berhad.

 

Susulan pengambilalihan strategik ini, kepentingan ekuiti agregat sebanyak 24.78% yang dipegang oleh Opcom VC membolehkan syarikat mendapat manfaat daripada sinergi dan inisiatif strategik yang sejajar dengan kekuatan syarikat dalam sektor telekomunikasi.

 

Bagaimanapun, Binasat Communications tidak menyatakan nilai urus niaga tersebut dalam pemakluman kepada Bursa Malaysia.

 

"Pengambilalihan strategik ini menandakan keyakinan yang kukuh terhadap potensi dan hala tuju syarikat," kata Binasat Communications dalam kenyataan media yang turut dimaklumkan kepada Bursa Malaysia.

 

"Langkah ini akan mengukuhkan kedudukan syarikat sebagai pemain utama dalam menyediakan perkhidmatan sokongan telekomunikasi untuk rangkaian satelit, mudah alih dan gentian optik, serta penghantaran dan pengedaran untuk perkhidmatan pembinaan infrastruktur utiliti rangkaian," kata kenyataan syarikat itu.

 

Menurut Binasat Communications, kerjasama dengan Opcom VC memberikan peluang yang saling menguntungkan untuk meneroka pasaran baharu dan memberikan penyelesaian yang inovatif. 

 

"Lesen Pembekal Kemudahan Rangkaian Syarikat, digabungkan dengan kepakaran dan sumber industri Opcom VC, menetapkan peringkat untuk keupayaan yang dipertingkatkan dan perkhidmatan yang diperluaskan untuk memenuhi keperluan pelanggan sedia ada dan bakal pelanggan.

 

"Kami merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang terlibat dalam memudahkan pemerolehan ini, termasuk kakitangan, rakan kongsi, pihak berkuasa kawal selia dan pasukan berdedikasi di Hexcap 

 

"Sokongan dan komitmen mereka cukup penting kepada kejayaan penyelesaian transaksi ini," kata Binacom Communications.- DagangNews.com