Operasi bunkering LNG pertama berjaya disempurnakan di Pelabuhan Tanjung Pelepas | DagangNews Skip to main content

Operasi bunkering LNG pertama berjaya disempurnakan di Pelabuhan Tanjung Pelepas

Operasi bunker Gas Asli Cecair (LNG) pertama di PTP melibatkan CMA CGM Monaco, sebuah kapal kontena berkapasiti 14,024 TEU yang dikendalikan oleh gergasi perkapalan Perancis, CMA CGM.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

ISKANDAR PUTERI 27 Feb –– Pelabuhan Tanjung Pelepas Sdn Bhd (PTP), usaha sama antara Kumpulan MMC dan Terminal APM, mengumumkan satu lagi pencapaian penting dengan kejayaan menyempurnakan operasi bunker Gas Asli Cecair (LNG) pertamanya.

 

Peristiwa penting itu melibatkan CMA CGM Monaco, sebuah kapal kontena berkapasiti 14,024 TEU (Twenty-foot Equivalent Units) yang dikendalikan oleh gergasi perkapalan Perancis, CMA CGM.

 

Pengerusi PTP, Tan Sri Che Khalib Mohamad Noh berkata pencapaian terbaru ini menunjukkan komitmen PTP untuk terus meningkatkan kelebihan daya saingnya dalam pasaran global yang semakin kompetitif.

 

"Kejayaan menyempurnakan operasi bunkering LNG pertama kami juga menggariskan komitmen kami yang tidak berbelah bagi terhadap kelestarian dan kepimpinan alam sekitar.

 

"Kami berbangga dapat bekerjasama dengan Petronas Trading Corporation Sendirian Berhad (PETCO) dan CMA CGM dalam inisiatif ini dan mempamerkan keupayaan PTP sebagai fasilitator terkemuka operasi maritim yang bersih dan cekap.

 

"Pencapaian ini membuka jalan untuk pertumbuhan selanjutnya dalam penampungan LNG di PTP, menyumbang dengan ketara kepada penyahkarbonan industri maritim," kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

 

ptp

 

 

Mengulas mengenai pencapaian ini, Mark Hardiman, Ketua Pegawai Eksekutif PTP menyatakan pencapaian terbaru ini menyerlahkan lagi kedudukan PTP sebagai terminal hab pemindahan penghantaran terbesar di Malaysia.

 

“Sebagai persediaan untuk operasi bunkering LNG, PTP bekerjasama rapat sejak Mac 2022 dengan PETCO dan CMA CGM, serta pelbagai agensi kerajaan lain yang berkaitan untuk menganjurkan latihan atas meja (TTX) dan bengkel, sebelum melaksanakan latihan penempatan.”

 

“Kejayaan operasi bunkering adalah hasil kerjasama lancar dan persediaan yang melibatkan prosedur keselamatan yang ketat melalui penilaian operasi dan risiko yang mendalam, pemodelan dan pengesahan.

 

"Kami berterima kasih kepada PETCO, CMA CGM semua pihak lain yang terlibat atas usaha bersama mereka dalam mengendalikan keupayaan bunkering dan kami mengalu-alukan rakan kongsi untuk bekerjasama dengan kami untuk mempercepatkan penyahkarbonan maritim,” kata Hardiman.

 

Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) ialah hab pemindahan penghantaran terbesar di Malaysia dengan kapasiti untuk mengendalikan 13 juta TEU setiap tahun.

 

Pelabuhan ini memberikan perkhidmatan yang boleh dipercayai, cekap dan termaju kepada syarikat perkapalan dan pengendali kotak, menyediakan pengirim di Malaysia dan luar negara dengan sambungan yang meluas ke pasaran global. PTP kini berada di kedudukan ke-15 antara pelabuhan kontena terkemuka dunia. - DagangNews.com