Panasonic diunjur catat keuntungan sederhana disebabkan penggunaan rendah kilang pembuatan - HLIB | DagangNews Skip to main content

Panasonic diunjur catat keuntungan sederhana disebabkan penggunaan rendah kilang pembuatan - HLIB

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 10 Mei - Panasonic Manufacturing Malaysia Bhd (PMM) dijangka mencatat keuntungan sederhana berikutan penggunaan kilang yang rendah akibat penamatan segmen peralatan dapur dan kos yang lebih tinggi akibat lebihan kakitangan.

 

Beberapa peralatan dapur dan model periuk nasi telah dihentikan bermula pada separuh kedua tahun kalendar 2022 (2HCY22) susulan penyusunan semula kumpulan Panasonic dalam pengeluaran globalnya.

 

Menurut Hong Leong Investment Bank Research (HLIB Research), Panasonic menjangkakan menerima pusingan terakhir tuntutan mengenai pemberhentian item perkakas dapur pada suku keempat tahun fiskal 2023 (FY23).

 

Syarikat itu sedar bahawa ruang yang dahulunya dipegang oleh kedua-dua produk ini kini dikosongkan akibat penutupan perniagaan ini, katanya dalam nota hari ini.

 

"Kami menjangkakan kilang itu akan kurang digunakan untuk beberapa suku akan datang sebelum PMM memulakan perniagaan baharunya yang hanya dijangka bermula pada tahun kewangan akan datang," katanya.

 

Mengenai bahan mentah, HLIB Research melaporkan bahawa tembaga, aluminium dan nikel menunjukkan arah aliran positif (peningkatan kira-kira 5–10 peratus) berbanding dua suku sebelumnya. Resin dan keluli, sementara itu, bergerak ke bawah.

 

Menurut firma itu, pihak pengurusan berkata bahawa ia tidak menolak potensi satu lagi pusingan pelarasan harga untuk melindungi marginnya.

 

Tambahan pula, menurut HLIB Research, prospek eksport PMM diredam disebabkan oleh kemerosotan dalam pertumbuhan global yang disebabkan oleh penurunan dalam aktiviti ekonomi utama dan tekanan inflasi yang berterusan.

 

“Pihak pengurusan berkongsi bahawa PMM sedang mengalami kelembapan dalam tempahan dari wilayah lain, terutamanya di Timur Tengah dan Vietnam.

 

"Kekalkan saranan `Jual' ke atas saham PMM pada harga sasaran RM18.70. Kami menganggap pelbagai halangan akan berterusan dan menimbulkan cabaran kepada pendapatan PMM bergerak ke hadapan," tambahnya. - DagangNews.com