“Memanusiakan” AI dalam Tenaga Kerja Malaysia | DagangNews Skip to main content

“Memanusiakan” AI dalam Tenaga Kerja Malaysia

Kalangan pekerja takut AI akan "mengambil alih pekerjaan mereka". - Gambar Maximalfocus/ Unsplash
Oleh Ts. Shashi Muniandy, COO Sociolytics Sdn Bhd, dan Skill Wave Academy

KUASA transformatif Kepintaran Buatan (AI) sedang membentuk semula industri di seluruh dunia, dan Malaysia memanfaatkan detik ini untuk memacu perubahan.

 

Kerajaan secara aktif memupuk perkongsian dengan pemimpin industri dan mengukuhkan kerjasama di kalangan semua pihak berkepentingan, termasuk ahli akademik dan pemain industri, untuk membuka potensi penuh AI.

 

Dengan memupuk pakatan ini, Malaysia bukan sahaja meletakkan sasarannya pada peningkatan produktiviti dan pertumbuhan ekonomi tetapi juga meletakkan dirinya sebagai peneraju dalam inovasi dipacu AI di Asia Tenggara.

 

 

Ts. Shashi Muniandy
      Ts. Shashi Muniandy

 

 

Walau bagaimanapun, integrasi pesat teknologi AI juga membawa kebimbangan yang ketara, terutamanya untuk tenaga kerja Malaysia.

 

Isu yang lazim ialah ketakutan dalam kalangan pekerja bahawa AI akan "mengambil alih pekerjaan mereka." Kebimbangan ini amat biasa dalam kalangan pekerja kanan yang mungkin kurang biasa dengan teknologi baru muncul.

 

Kebangkitan platform AI seperti ChatGPT, Microsoft Co-Pilot dan Google Bard telah meningkatkan kebimbangan ini, kerana ramai pekerja menghadapi reality-check yang keras dengan peningkatan automasi tugas.

 

Bagi majikan, daya tarikan AI terletak pada janji hasil yang cepat dan kos operasi yang lebih rendah, menjadikan penggunaan AI sebagai strategi yang menarik. Keadaan ini telah mewujudkan "ketakutan kehilangan" (FOMO) di kedua-dua pihak pekerja bimbang akan digantikan oleh teknologi, manakala majikan takut ketinggalan jika mereka tidak menerima kemajuan AI.

 

Untuk mengurangkan cabaran ini, adalah penting untuk mempromosikan budaya "memanusiakan AI" dalam organisasi.

 

Daripada melihat AI sebagai pengganti tenaga kerja manusia, majikan harus menggalakkan tenaga kerja melihat AI sebagai alat yang boleh meningkatkan kerja harian mereka, membolehkan mereka menyampaikan hasil yang lebih cekap dan inovatif.

 

Organisasi harus melabur dalam meningkatkan kemahiran pekerja mereka dengan menyediakan latihan berkaitan AI yang melengkapkan mereka dengan kemahiran yang diperlukan untuk memanfaatkan teknologi ini dengan berkesan.

 

Contohnya, kursus yang memfokuskan pada alat produktiviti yang dipertingkatkan AI, analitik data, atau malah pengaturcaraan sistem AI boleh terbukti tidak ternilai.

 

 

hikayat

 

 

Pendekatan proaktif ini bukan sahaja memberi manfaat kepada syarikat tetapi juga memperkasakan pekerja untuk membangunkan kecekapan baharu yang membuka pintu kepada peranan baru muncul seperti "Penggerak AI," "Pengurus AI" dan "Penganalisis Data AI" yang masih belum diiktiraf secara meluas tetapi memegang jawatan. potensi yang besar untuk masa hadapan.

 

Bagi pekerja, adalah penting untuk kekal dimaklumkan tentang perkembangan AI terkini dan terus meningkatkan kemahiran mereka.

 

Mereka yang menyesuaikan diri dan menerima AI akan mendapati bahawa ia berfungsi sebagai pemboleh dan bukannya ancaman. Dengan membiasakan diri dengan alatan AI dan menyepadukan teknologi ini ke dalam aliran kerja harian mereka, pekerja boleh memperoleh kelebihan daya saing dalam pasaran pekerjaan yang berkembang.

 

Pendekatan ini bukan sahaja akan mengurangkan ketakutan tetapi juga mewujudkan persekitaran kerja yang lebih harmoni dan produktif di mana AI melengkapkan kepakaran manusia.

 

Perlu diingat bahawa AI tidak akan menggantikan sepenuhnya peranan manusia sekurang-kurangnya untuk beberapa tahun akan datang. Teknologi ini masih memerlukan campur tangan manusia untuk pembangunan, penghalusan dan pengurusan yang berterusan.

 

Pada dasarnya, AI ialah alat yang meluaskan keupayaan kita, sama seperti pembantu dengan "kemahiran super" yang meningkatkan produktiviti dan kebolehan menyelesaikan masalah kita. Dengan menganggap AI sebagai rakan kerjasama dan bukannya pesaing, tenaga kerja boleh memanfaatkan faedahnya tanpa menjejaskan nilai manusia.

 

 

parafrasa

 

 

Untuk Malaysia merealisasikan sepenuhnya cita-citanya dalam ruang AI, sudah tiba masanya untuk majikan dan pekerja keluar dari zon selesa masing-masing dan menjadi "AI-fide" yakin dan berkebolehan dalam mengintegrasikan AI ke tempat kerja.

 

Transformasi ini menuntut anjakan minda kolektif ke arah pembelajaran sepanjang hayat dan kebolehsuaian, yang akan membolehkan kita bukan sahaja bertahan, tetapi berkembang maju dalam era dipacu AI ini. - DagangNews.com