Pasaran saham, bon, komoditi global beri reaksi ketara selepas pejuang Hamas serang Israel - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Pasaran saham, bon, komoditi global beri reaksi ketara selepas pejuang Hamas serang Israel - Kenanga Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Okt - Pasaran saham, bon dan komoditi global beri reaksi ketara terutama selepas kumpulan pejuang Hamas dari Palestin menyerang Israel pada hujung minggu lalu. 

 

Kenanga Research berkata, risiko perang berkemungkinan meningkat dan berkembang menjadi perang proksi skala penuh antara negara barat yang dipimpin oleh Amerika Syarikat (AS) dan Iran.

 

Firma penyelidikan itu berkata, pasaran saham di seluruh rantau Asia Barat terkesan dengan indeks penanda aras Bursa Saham Tel Aviv 35, menjunam 7% manakala The Dow Jones Industrial Average DJIA dan Nasdaq bersedia untuk dibuka pada 0.6% dan 0.7% kerugian berdasarkan harga niaga hadapan. 

 

Sebaliknya, harga niaga hadapan minyak mentah Brent telah melonjak lebih daripada 4% kepada AS$88 setong manakala hasil Perbendaharaan AS 10 tahun susut 7bps kepada 4.72%.

 

"Risiko peperangan itu tidak dapat dielakkan, oleh itu premium risiko pasaran global akan meningkat. 

 

"Jika kami mengurangkan PER sasaran kami untuk FBM KLCI sebanyak 0.5x dan 1x, sasaran akhir tahun ini, FBM KLCI akan jatuh kepada 1,470 mata dan 1,425 mata.

 

"Buat masa ini, kami mengekalkan sasaran FBM KLCI pada akhir 2023 sebanyak 1,520 mata, dan pilihan sektor dan saham yang berlaku lebih bersifat defensif," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Kenanga Research memilih bank kepada ekonomi yang lebih baik bagi jangka panjang dengan kemampanan fiskal yang lebih kukuh disokong oleh subsidi bahan api bersasar, proksi kepada kesan pengganda di seluruh ekonomi dengan pelancaran projek infrastruktur awam berskala besar.

 

Firma penyelidikan itu juga yakin dengan kontraktor memandangkan pelancaran projek mega seperti MRT3, LRT Bayan Lepas dan pelbagai projek tebatan banjir berskala besar.

 

"Kami menyukai syarikat telekomunikasi memandangkan daya tahan pendapatan mereka berbanding subsidi bahan api bersasar dengan perkhidmatan telekomunikasi berkembang menjadi keperluan asas kehidupan moden.

 

"Aplikasi digital untuk kerja atau keseronokan, seperti pesanan ringkas, mesyuarat maya, pembayaran tunai elektronik, e-hailing, beli-belah dalam talian dan penghantaran makanan dan barangan runcit dalam talian merupakan perkara penting dalam kehidupan.

 

"Kami kekal berhati-hati terhadap peruncit pasaran pertengahan dan pembuat/pengedar automotif kerana bil bahan api yang lebih tinggi akan memberi kesan kepada pendapatan boleh guna pelanggan sasaran mereka," katanya.- DagangNews.com