Pelabur asing kembali jual RM2.1 bilion bon Malaysia pada Disember – Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Pelabur asing kembali jual RM2.1 bilion bon Malaysia pada Disember – Kenanga Research

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 10 Jan - Pelabur asing kembali menjual bersih RM2.1 bilion bon Malaysia pada Disember selepas membeli RM5.4 bilion dalam November ekoran penjualan sekuriti jangka panjang, kata Kenanga Research.

 

Susulan penjualan bon itu, firma penyelidikan itu berkata jumlah pegangan hutang asing berkurangan kepada RM270.4 bilion pada Disember berbanding RM272.6 bilion untuk November, dengan bahagiannya kepada jumlah hutang tertunggak jatuh ke paras terendah dua bulan sebanyak 13.6% daripada 13.8% pada November.

 

“Pendekatan tunggu dan lihat secara berhati-hati yang diguna pakai oleh pelabur, ditambah pula dengan penurunan taraf prospek kredit China oleh Moody, mungkin telah menjejas permintaan untuk aset berisiko pada Disember.

 

“Bagaimanapun, aliran keluar mungkin sedikit diimbangi oleh penguncupan perbezaan hasil bon 10 tahun MY-AS dan peralihan Rizab Persekutuan (Fed) Amerika Syarikat (AS) kepada polisi monetari berdiplomasi,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Menurut Kenanga Research, dana asing terkumpul pada 2023 bertukar menjadi aliran masuk bersih sebanyak RM21.3 bilion berbanding aliran keluar RM5.5 bilion dalam 2022.

 

Jelasnya, ini terutamanya didorong oleh pembelian bersih sekuriti hutang Malaysia (RM23.7 bilion), diimbangi sedikit oleh penjualan bersih ekuiti (RM2.4 bilion).

 

Firma itu berkata aliran masuk marginal dalam sekuriti jangka pendek hanya mengimbangi sedikit pelupusan RM2.3 bilion daripada Terbitan Pelaburan Kerajaan (GII) dan Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) pada Disember.

 

Daripada jumlah RM2.3 bilion itu, GII mencatat aliran keluar RM2.1 bilion yang merupakan aliran keluar terbesar dalam 18 bulan, dengan bahagian pegangan asing jatuh kepada 9.6% berbanding aliran masuk RM2.2 bilion dan 10% pegangan asing pada November.

 

Sementara itu, MGS mencatat aliran keluar kecil berjumlah RM200 juta dengan bahagian pegangan asing kembali ke paras Oktober 34.4%, berbanding aliran masuk RM3.3 bilion dan 35% pegangan asing yang direkodkan pada November.

 

“Bil Perbendaharaan Malaysia (MTB) terus menarik permintaan pelabur asing dengan aliran masuk RM100 juta, menyebabkan bahagian pegangan asing mencapai paras tertinggi empat bulan sebanyak 35.8%,” tambahnya.

 

Firma itu menjangkakan pelabur meningkatkan pendedahan dalam pasaran hutang domestik apabila bank pusat utama memulakan kitaran pelonggaran dasar monetari.

 

“Dengan asas kukuh, latar belakang pertumbuhan positif dan ketiadaan isyarat penurunan kadar dalam agenda bank pusat, Malaysia berada pada kedudukan yang baik untuk menarik aliran masuk modal yang banyak,” kata Kenanga Research.

 

Firma tersebut menambah bahawa pelabur yang memanfaatkan pulangan bawaan dan prospek peningkatan modal, mungkin secara beransur-ansur meningkatkan peruntukan portfolio mereka kepada hutang Malaysia dalam tempoh terdekat hingga sederhana.

 

“Pelarasan strategik ini boleh mengoptimumkan sempadan cekap portfolio aset campuran mereka. Daya tarikan langkah ini diperkuatkan oleh tinjauan kenaikan harga ringgit dan kadar dasar BNM yang stabil sepanjang 2024,” jelasnya.  - DagangNews.com