Pelabur asing labur RM7 bilion ke dalam ekuiti, sekuriti hutang Malaysia pada Mei - UOB Research | DagangNews Skip to main content

Pelabur asing labur RM7 bilion ke dalam ekuiti, sekuriti hutang Malaysia pada Mei - UOB Research

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 11 Jun - Pelabur asing melabur RM7 bilion ke dalam ekuiti dan sekuriti hutang Malaysia pada Mei, aliran masuk terbesar sejak Julai 2023.

 

Pada bulan April, terdapat aliran keluar sebanyak RM800 juta.

 

UOB Research berkata ini membantu menukar portfolio asing terkumpul, kedua-dua ekuiti dan bon, mengalir menjadi `hitam' (untung) buat kali pertama tahun ini, pada RM700 juta antara Januari dan Mei.

 

Aliran masuk ekuiti berjumlah RM1.5 bilion dan aliran sekuriti hutang berjumlah RM5.5 bilion.

 

Sementara itu, rizab asing Bank Negara Malaysia (BNM) juga berbalik arah dan meningkat buat kali pertama dalam tempoh empat bulan sebanyak AS$800 juta bulan ke bulan kepada AS$113.6 bilion setakat Mei. 

 

"Ia memadai untuk membiayai 5.4 bulan import barangan dan perkhidmatan, dan 1.0 kali ganda jumlah hutang luar negeri jangka pendek. 

 

"Nisbah perlindungan import adalah selesa melebihi ambang kecukupan 'peraturan ibu jari' yang diterima umum selama tiga bulan, kata UOB Research dalam nota penyelidikan hari ini.

 

 

uob

 

 

Firma itu terus menjangkakan laluan bergelombang untuk aliran modal ke pasaran baru muncul seperti Malaysia.

 

Ini adalah berdasarkan permulaan yang tidak menentu kepada kitaran pemotongan kadar Rizab Persekutuan AS, risiko geopolitik yang berlarutan, peningkatan perlindungan perdagangan dan peningkatan kebimbangan mengenai pembaharuan dasar dalam negeri. 

 

UOB menambah ringgit akan kekal tertakluk kepada turun naik walaupun langkah-langkah penyelarasan berterusan dijalankan oleh pihak berkuasa.

 

Menurutnya, BNM menganggarkan terdapat AS$6 bilion hingga AS$7 bilion potensi pendapatan tahunan untuk ditukar bagi membantu mengimbangi sebarang aliran keluar negatif dan menjadi penstabil aktif bagi ringgit.

 

"Hubungan yang lebih kukuh kepada yuan China juga akan menjadi penghalang kepada ringgit kerana yuan dijangka pulih secara meluas pada separuh kedua (H2) 2024," katanya.

 

UOB Research mengunjurkan kadar pertukaran dolar AS kepada ringgit pulih pada kadar yang diukur kepada 4.65 pada suku ketiga (Q3) dan 4.60 pada suku keempat (Q4) tahun ini, daripada penutupan pada 10 Jun sebanyak 4.7230," tambahnya.

 

UOB Research berkata acara utama yang perlu diperhatikan untuk Malaysia dalam satu bulan akan datang termasuk data perdagangan luar negeri Mei (20 Jun), angka inflasi Mei (25 Jun) dan mesyuarat dasar monetari BNM pada 10 hingga 11 Julai. - DagangNews.com