Pelaksanaan projek aromatik di Kompleks Tenaga Pengerang bermula - ChemOne | DagangNews Skip to main content

Pelaksanaan projek aromatik di Kompleks Tenaga Pengerang bermula - ChemOne

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 28 Feb - Konglomerat petrokimia, tenaga hijau dan sumber asli berpangkalan di Singapura, ChemOne Group mengesahkan permulaan pelaksanaan untuk Kompleks Tenaga Bersepadu Pengerang (PEC)  dengan kemajuan kejuruteraan yang baik untuk projek aromatik di Johor.

 

Mesyuarat Semakan Pelanggan untuk dokumentasi utama berlangsung sejak awal tahun dengan pembekal teknologi projek dan kontraktor EPCC, Honeywell UOP, di ibu pejabatnya di Des Plaines (Chicago), Amerika Syarikat. 

 

Matlamat utama mesyuarat ini adalah untuk mendapatkan kecekapan loji maksimum, keperluan tenaga terendah dan jejak karbon terendah.

 

Item agenda utama yang dibincangkan pada mesyuarat ini termasuk penggunaan teknologi Honeywell UOP baharu untuk memenuhi aspirasi rendah karbon projek, dan semakan perancangan pembinaan tertumpu pada mencapai masa terpantas untuk Permulaan Projek, yang kini disasarkan pada penghujung 2027. 

 

Berdasarkan inovasi teknikal UOP baru-baru ini, PEC berkemungkinan mempunyai jejak karbon 30% lebih rendah daripada loji dipasang serupa UOP.

 

Ketua Pegawai Eksekutif PEC, Alwyn Bowden berkata, pihaknya berbesar hati untuk mengumumkan permulaan pelaksanaan bagi PEC. 

 

"Pertemuan penting dengan rakan kongsi menyaksikan kami terus mengatasi piawaian industri apabila melibatkan keamatan karbon projek. Kami tidak sabar-sabar untuk menakluki penanda aras selanjutnya semasa kami memuktamadkan barisan kontraktor atasan kami," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Zeit Operation & Maintenance Co Ltd, Park Seung-Bum pula berkata, pihaknya gembira dapat bekerjasama dengan PEC dan menyumbang kepada penubuhan salah satu kemudahan pengeluaran serta penapisan aromatik rendah karbon terbesar di rantau ini. 

 

"Kami tidak sabar-sabar menjangkakan kejayaan menyiapkan projek itu," katanya.

 

GS Engineering & Construction (GS E&C), syarikat induk Zeit, mempunyai lebih daripada 40 tahun rekod prestasi terbukti dalam menyediakan perkhidmatan EPC bersepadu, setelah memperoleh pengalaman O&M yang luas bekerja dengan kumpulan penapisan dan petrokimia antarabangsa yang memegang status ranking dunia dalam setiap bidang kecemerlangan operasi dan penyelenggaraan. - DagangNews.com