Pelantikan politik peroleh 117 jawatan dalam firma, badan berkanun Menteri Kewangan Diperbadankan | DagangNews Skip to main content

Pelantikan politik peroleh 117 jawatan dalam firma, badan berkanun Menteri Kewangan Diperbadankan

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 19 Julai - Kerajaan telah membuat sebanyak 117 pelantikan politik ke pelbagai badan berkanun dan syarikat di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan (MoF Inc).

 

Dalam jawapan Parlimen, Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata jawatan ini termasuk jawatan pengerusi dan keahlian lembaga, setakat 12 Jun.

 

Daripada 117 lantikan politik, 92 dilantik ke jawatan dalam badan berkanun, termasuk universiti awam, manakala 25 dilantik ke firma MoF Inc.

 

 

Anwar berkata pelantikan ini telah mengikut proses tapisan untuk memastikan setiap individu dapat melaksanakan peranan dan tanggungjawab yang terlibat dengan berkesan.

 

“Pengerusi dan ahli lembaga pengarah firma MoF Inc dan badan berkanun dilantik berdasarkan keupayaan, latar belakang dan kepakaran mereka, sambil mempertimbangkan keperluan entiti dan perniagaan teras.

 

"Kita juga menitikberatkan keperibadian individu dengan mengambil kira aspek integriti dan tanggungjawab," katanya.

 

Anwar berkata, calon mesti ditapis oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, jabatan insolvensi, pejabat ketua pendaftar Mahkamah Persekutuan, Bank Negara Malaysia, polis dan Lembaga Hasil Dalam Negeri. - DagangNews.com