Pembangunan digital jadikan HSBC Malaysia kekal bertahan ketika COVID-19 | DagangNews Skip to main content

Pembangunan digital jadikan HSBC Malaysia kekal bertahan ketika COVID-19

 

Oleh ANIS FARHANAH MALEK
anisfarhanah@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 9 Dis. - Penularan pandemik COVID-19 telah mendorong penggunaan dan inovasi digital bergerak lebih pantas di semua segmen ekonomi dan industri termasuk perbankan. 

 

Tidak ketinggalan HSBC Malaysia yang kekal utuh ketika waktu mencabar itu didukung oleh pelaburan institusi berkenaan ke dalam aspek inovasi, pendigitalan dan teknologi. 

 

Ketua Negara Perbankan Komersial HSBC Malaysia, Andrew Sill berkata, tahun ini, kumpulannya telah menyaksikan perkongsian mercu tanda dan kolaborasi bersama antara HSBC dan perniagaan utama di Malaysia.

 

Andrew Sill
Andrew Sill

 

“Kami terus melabur secara besar-besaran dalam mempermudah proses kami dan pendigitalan untuk memberi manfaat kepada pelanggan.

 

“Dalam masa sama, mengatur inisiatif penglibatan digital secara berkala sebagai sebahagian daripada usaha berterusan kami untuk memastikan pelanggan mengikuti wawasan digital terkini yang akan membantu perniagaan mereka berkembang pesat pada masa ini,” kata Sill dalam siaran akhbar oleh HSBC Malaysia.

 

Kenyataannya dipetik ketika taklimat bersama media, 2020 Digital Innovation Highlights oleh bank itu secara maya, semalam. 

 

Sebagai salah satu bank terbesar di negara ini, HSBC Malaysia telah mencapai beberapa inovasi digital sepanjang tahun 2020. 

 

Antaranya menjadi bank pertama yang melancarkan pembukaan akaun digital 24 jam, identiti pengenalan suara, pemindahan antarabangsa dan pelaburan, bank pertama melancarkan Saluran Omni, kad maya, pengesahan mudah alih dan sebagainya. 

 

Dalam pada itu, Ketua Negara Harta dan Perbankan Peribadi HSBC Malaysia, Tara Latini berkata, tahun 2020 merupakan tempoh mencabar buat kebanyakan individu dan ini mendorong pihaknya untuk mengkaji semula kaedah mereka berhubungan dengan pelanggan individu. 

 

Tara Latini
Tara Latini

 

“Usaha berterusan kami dalam menambah baik inovasi digital tepat pada masanya untuk menyediakan pengalaman perbankan mantap dan memenuhi keperluan pelanggan. 

 

“Kami akan terus memanfaatkan inisiatif digital pada 2020 dan berusaha ke arah mencapai visi sebagai bank yang sentiasa ada buat pelanggan dalam tempoh 24 jam,” katanya pada majlis sama.  - DagangNews.com