Pembubaran Genting HK: Public Investment tidak jangkakan sebarang kesan besar ke atas Genting Malaysia | DagangNews Skip to main content

Pembubaran Genting HK: Public Investment tidak jangkakan sebarang kesan besar ke atas Genting Malaysia

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR, 28 Jan - Public Investment Bank tidak menjangkakan sebarang kesan besar susulan pembubaran Genting HK memandangkan tiada pegangan saham bersilang kecuali Tan Sri Lim Kok Thay sebagai pemegang saham biasa syarikat berkenaan. 

 

Selain itu katanya, berdasarkan laporan tahunan terbarunya, nampaknya tiada saham Genting Malaysia Bhd yang dicagarkan oleh syarikat induk sebagai cagaran, walaupun 14.8% atau 570 juta saham Genting Bhd telah dicagarkan untuk pembiayaan.

 

"Oleh itu, kami tidak menjangkakan sebarang kesan besar daripadanya," katanya dalam nota penyelidikannya di sini hari ini. 

 

Dalam pada itu bank pelaburan itu berkata, Genting Malaysia mungkin mencatatkan sedikit keuntungan bagi Q4FY21, berbanding kerugian bersih teras sebanyak RM303 juta pada 3QFY21 berikutan kesan suku penuh penutupan MCO 3.0.

 

Ia berkata, memandangkan Malaysia tidak berkemungkinan akan melaksanakan semula sekatan ketat pada masa hadapan, pihaknya menjangkakan peningkatan secara beransur-ansur dalam volum perniagaan di Resort World Group (RWG) pada FY22F, didorong kebanyakannya oleh pelancong tempatan. 

 

"Kami percaya pemangkin utama Genting ialah pembukaan semula sempadan antarabangsa. 

 

"Walaupun ini mungkin tidak akan berlaku dalam masa terdekat memandangkan lonjakan kes baharu COVID-19 di seluruh dunia, kami percaya pembukaan semula sempadan antarabangsa akhirnya tidak dapat dinafikan apabila varian baharu menjadi kurang virulen," katanya.

 

Selepas beberapa kali penangguhan, taman tema bernilai AS$800 juta (RM3.3 bilion)  itu akhirnya dijadualkan dibuka kepada orang ramai pada bulan depan, tepat pada musim kemuncak semasa perayaan Tahun Baharu Cina. 

 

Public Investment berkata, pihaknya melihat perkara ini secara positif kerana ia menandakan persekitaran ekonomi kembali normal secara beransur-ansur selepas banyak gangguan akibat COVID-19. 

 

"Kami meramalkan Genting Malaysia akan bertukar menguntungkan tahun ini selepas dua tahun mengalami kemunduran.

 

"Walaupun kami tidak menjangkakan keuntungan akan kembali ke tahap pra-pandemik pada FY22F, kami percaya terdapat risiko pendapatan yang terhad kerana penutupan penuh tidak mungkin diperkenalkan semula, memandangkan kadar vaksinasi yang tinggi dicapai. 

 

"Kami menaik taraf Genting Malaysia kepada Outperform, dengan peningkatan 19% kepada harga sasaran kami yang tidak berubah sebanyak RM3.25," katanya. -DagangNews.com