Pemegang saham terbesar Widad, Muhammad Ikmal Opat diumum sebagai timbalan pengerusi, dua pengarah baharu dilantik | DagangNews Skip to main content

Pemegang saham terbesar Widad, Muhammad Ikmal Opat diumum sebagai timbalan pengerusi, dua pengarah baharu dilantik

Tan Sri Muhammad Ikmal Opat
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 18 Julai - Widad Group Bhd menamakan pengasas dan pemegang saham terbesarnya Tan Sri Muhammad Ikmal Opat Abdullah sebagai timbalan pengerusi eksekutif kumpulan pembinaan itu.

 

Muhammad Ikmal, 56, memiliki 0.06% pegangan langsung dalam Widad dan 13.71% pegangan tidak langsung melalui Widad Business Group Sdn Bhd.

 

Kumpulan itu juga melantik Datuk Nasir Mat Dam, 69, sebagai pengarah eksekutifnya dan Datuk Boey Chin Gan, 59, sebagai pengarah bebas dan bukan eksekutif.

 

Nasir, yang memiliki ijazah sarjana dalam pentadbiran pembangunan dari Universiti Michigan Barat di AS, mempunyai pengalaman luas sebagai penjawat awam. Beliau kini merupakan naib canselor Widad University College dan pengarah eksekutif kanan Kumpulan Perniagaan Widad.

 

 

widad

 

 

Sementara itu Boey, menganggotai lembaga pengarah syarikat senaraian awam Ecofirst Consolidated Bhd dan Ajiya Bhd.

 

Widad baru-baru ini menjadi tumpuan selepas Jabatan Audit Negara melaporkan kumpulan itu telah memeterai perjanjian opsyen jual dan beli dengan Human Resources Development Corp pada Oktober 2020, yang mengakibatkan kerugian pelaburan besar-besaran.

 

Saham Widad ditutup tidak berubah pada 5.5 sen pada hari Rabu, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM156.11 juta. Kaunter telah merosot 88% tahun sehingga kini. - DagangNews.com