Penampilan sulung PT Resources di Pasaran ACE catat 37 sen sesaham dengan 26.75 juta didagangkan | DagangNews Skip to main content

Penampilan sulung PT Resources di Pasaran ACE catat 37 sen sesaham dengan 26.75 juta didagangkan

KUALA LUMPUR 27 Sept - PT Resources Holdings Bhd membuat penampilan sulungnya di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad, dibuka pada 37 sen berbanding harga tawaran awam permulaan (IPO) 36 sen.

 

Sebanyak 26.75 juta saham baharu peruncit produk makanan laut beku yang disediakan untuk pelabur Malaysia telah terlebih langgan sebanyak 24.48 kali.

 

“PT Resources telah berjalan jauh sejak pengasas dan pengarah urusan kami, Heng Chang Hooi menubuhkan cawangan MO Foodmart™ pertama kami di Kuantan, Pahang, kira-kira sedekad lalu,” kata pengarah eksekutif Mohd Rofzan Mohd Latiff dalam satu kenyataan.

 

“Hari ini, perniagaan kami telah berkembang lebih daripada sekadar menjual produk kami di Malaysia tetapi juga mengeksport ke pasaran antarabangsa. Selama bertahun-tahun, kami telah berjaya menubuhkan 6 cawangan MO Foodmart™, 1 cawangan Pusat Borong MO dan pasaran dalam talian - MO Signature™. Ini disokong oleh kemudahan pemprosesan kami di Taman Pemprosesan Ikan Bersepadu Kuantan,” tambahnya.

 

PT Resources memperoleh RM48.6 juta hasil daripada IPO. Ia akan menggunakan RM17.64 juta untuk membiayai pembangunan gudang penyimpanan sejuk baharu, manakala RM27.18 juta akan diperuntukkan sebagai modal kerja, yang melibatkan pembelian bahan mentah, yang terdiri terutamanya makanan laut dan produk daging segar dan beku. Baki RM3.79 juta akan digunakan untuk perbelanjaan penyenaraian.

 

Mohd Rofzan berkata permintaan untuk makanan laut sejuk beku berkembang pada kadar yang pantas, dan akan ada banyak peluang baharu untuk PT Resources di peringkat tempatan dan antarabangsa.

 

Kumpulan itu telah membentangkan beberapa inisiatif untuk memanfaatkan pandangan optimistik.

 

“Sebuah gudang penyimpanan sejuk baharu akan dibina untuk menampung jangkaan peningkatan dalam jualan kami, dan kami akan mengembangkan eksport produk makanan laut sejuk beku kami ke pasaran antarabangsa, khususnya ke rantau Asia Pasifik dan Timur Tengah.

 

“Rangkaian cawangan MO Foodmart™ kami juga akan diperluaskan. Dengan meluaskan rangkaian MO Foodmart™, kami bukan sahaja dapat membina reputasi kami sebagai pembekal makanan laut sejuk beku yang terkemuka, tetapi kami juga akan dapat menangkap lebih banyak peluang melalui perdagangan produk makanan laut sejuk beku,” kata Mohd Rofzan.

 

Mercury Securities Sdn Bhd ialah penasihat utama, penaja, penaja jamin, dan ejen penempatan IPO PT Resources. - DagangNews.com