Pendapatan teras Gamuda 2023-2025 dijangka tidak berubah selepas jual lebuh raya - Public IB | DagangNews Skip to main content

Pendapatan teras Gamuda 2023-2025 dijangka tidak berubah selepas jual lebuh raya - Public IB

KUALA LUMPUR 14 Okt - Public Investment Bank Bhd (Public IB) mengunjurkan pendapatan teras tahun kewangan Gamuda Bhd 2023 hingga 2025 kekal tidak berubah dengan sumbangan pendapatan sifar daripada penjualan pegangannya dalam empat konsesi lebuh raya kepada Amanat Lebuhraya Rakyat (ALR).

 

Pengambilalihan oleh ALR ke atas semua sekuriti empat syarikat konsesi lebuh raya iaitu Kesas Sdn Bhd (Kesas); Sistem Penyuraian Trafik KL Barat Sdn Bhd (Sprint); Lingkaran Trans Kota Sdn Bhd (Litrak) dan Syarikat Mengurus Air Banjir & Terowong Sdn Bhd (Smart) oleh ALR) telah siap sepenuhnya.

 

Public IB berkata Gamuda dijangka mencatatkan keuntungan pelupusan dianggarkan RM1.2 bilion selepas selesai jualan, oleh itu keuntungan itu hanya satu item sekali sahaja dan hanya akan menjejaskan keuntungan utama.

 

"Penarafan 'outperform' kami dengan harga sasaran jumlah bahagian yang tidak berubah sebanyak RM4.30 dikekalkan. Selepas pelupusan, nisbah penggearan bersih kumpulan dikurangkan daripada 0.18 kali kepada tunai bersih RM0.6 bilion," katanya, menurut laporan Bernama.

 

Firma penyelidikan itu juga berkata bahawa kedudukan tunai bersih akan meletakkan Gamuda memiliki kelebihan dalam tender Mass Rapid Transit 3 (MRT3) akan datang yang memerlukan kos pendahuluan 10 peratus dengan kontrak itu dijangka diberikan menjelang suku kedua tahun depan.


 

perangsang

 


Sementara itu, ia telah melaraskan keuntungan utama Kumpulan Perangsang Selangor (KPS) lebih tinggi sedikit sebanyak 1.7 peratus kerana kumpulan itu menjangkakan mencatatkan keuntungan penjualan yang dianggarkan RM122 juta, lebih tinggi sedikit daripada unjuran keuntungan pelupusan pada mulanya sebanyak RM119.4 juta.

 

"Memandangkan keuntungan itu hanya item sekali sahaja, keuntungan bersih teras kami sebanyak RM27.3 juta pada tahun kewangan 2022 kekal tidak berubah dan penarafan 'neutral' kami pada KPS dengan harga sasaran jumlah bahagian RM0.78 dikekalkan. ,” tambahnya.

 

Pada hari Rabu, Litrak, Gamuda Bhd, dan KPS berkata perjanjian jual beli saham (SSPA) telah menjadi tidak bersyarat berikutan pemenuhan syarat yang ditetapkan dalam setiap SSPA berhubung setiap pelupusan.

 

Gamuda, Litrak dan KPS, sebagai syarikat pemegang konsesi Kesas, Sprint, dan Litrak, masing-masing menerima RM4.26 bilion, RM3.07 bilion dan RM863 juta daripada ALR. - DagangNews.com