Pendapatan teras Press Metal Aluminium pada 2Q diunjur melonjak sehingga 60% dipacu peningkatan harga aluminium | DagangNews Skip to main content

Pendapatan teras Press Metal Aluminium pada 2Q diunjur melonjak sehingga 60% dipacu peningkatan harga aluminium

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 16 Julai - Pendapatan teras Press Metal Aluminium Holdings Bhd pada suku kedua tahun ini berpotensi melonjak sehingga 60% dipacu peningkatan harga aluminium.

 

Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research berkata, kumpulan itu berkemungkinan mencatatkan pendapatan antara RM480 juta hingga RM500 juta bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2024 (2QFY24).

 

Katanya, ia akan menaikkan hasil pada separuh pertama FY24 sebanyak 51% kepada antara RM897 juta hingga RM917 juta.

 

"Ramalan kenaikan harga adalah berdasarkan harga aluminium London Metal Exchange (LME) yang lebih kukuh.

 

"Purata harga aluminium LME meningkat 15% dari suku tahun ke suku tahun kepada AS$2,523 (RM11,791) bagi setiap tan, didorong oleh kekangan aluminium Rusia oleh negara-negara barat, pertumbuhan permintaan yang lebih baik daripada jangkaan dari China dan kekangan bekalan berterusan di China dan Eropah pada suku tersebut

 

"Peleburan aluminium terbesar di Asia Tenggara mengikut kapasiti juga mempunyai kedudukan lindung nilai yang lebih baik pada AS$2,600 berbanding AS$2,300 pada FY23," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

HLIB berkata, harga alumina, antara bahan mentah utama yang diperlukan untuk operasi peleburannya, sedang meningkat.

 

Katanya, harga alumina meningkat 14% dari suku tahun ke suku tahun disebabkan kekurangan bekalan berikutan penggantungan Alcoa sebanyak 2.2 juta tan di tapak Kwinana dan pengisytiharan force majeure Rio Tinto ke atas bekalannya disebabkan kekurangan gas asli.

 

Firma penyelidikan itu berkata, melihat pada separuh kedua tahun ini, mereka meramalkan harga aluminium kekal mengiring disebabkan beberapa faktor pengimbangan.

 

Katanya, potensi peningkatan boleh datang daripada penggunaan aluminium China, yang meningkat lebih cepat daripada pertumbuhan dalam pengeluaran dalam empat bulan pertama 2024, menandakan defisit berterusan sekiranya momentum berterusan, manakala pelebur Eropah masih menggunakan pendekatan tunggu dan lihat sebelum memulakan semula kapasiti kerana kepada kos utiliti yang tidak kompetitif.

 

"Kami mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) RM6.51 sesaham," katanya. - DagangNews.com