Pengasas Bahvest dan anaknya 'serius pertimbang' hasrat letak jawatan, fokus kepada Southsea Gold | DagangNews Skip to main content

Pengasas Bahvest dan anaknya 'serius pertimbang' hasrat letak jawatan, fokus kepada Southsea Gold

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 29 Mei - Pengasas dan Pengarah Urusan Bahvest Resources Berhad merangkap Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Lo Fui Ming menjelaskan bahawa beliau dan anaknya yang juga pengarah eksekutif syarikat itu, Lo Tek Yong, "serius mempertimbangkan" untuk meletakkan jawatan selepas berlaku pelbagai perkara seperti perebutan kuasa, surat layang, serbuan pihak berkuasa dan penghentian perlombongan.

 

Fui Ming berkata demikian dalam representasi bertulisnya menjelang mesyuarat agung luar biasa (EGM) Bahvest, yang dijadualkan pada 13 Jun selepas sekumpulan pemegang saham yang memegang lebih 10% sahamnya berusaha untuk menyingkirkannya, Tek Yong dan pengerusi bukan eksekutif Datuk Seri Dr Md Kamal Bilal daripada lembaga pengarah.

 

“Memandangkan semua perkembangan terkini, Tek Yong dan saya serius mempertimbangkan untuk meletak jawatan sebagai pengarah dan menumpukan pada membangunkan perniagaan peribadi saya sendiri di Southsea (Southsea Gold Sdn Bhd), yang saya abaikan sehingga sekarang,” katanya.

 

Dalam representasi bertulisnya, seperti yang diperuntukkan di bawah Seksyen 207 Akta Syarikat 2016, hak untuk didengar bagi pengarah syarikat awam terhadap penyingkiran, Fui Ming juga berkata 'tidak mungkin' dia boleh menyelesaikannya dengan Datuk Lim Nyuk Sang @ Freddy Lim , yang merupakan salah seorang pemegang saham yang meminta penyingkirannya.

 

“Saya dan Datuk Freddy Lim adalah rakan kongsi perniagaan dan rakan selama lebih 30 tahun, dan saya berusaha keras untuk menyelesaikan perbezaan kami untuk memastikan Bahvest terus bertahan,” kata Fui Ming.

 

Fui Ming berkata, Bahvest telah melantik tiga pengarah, iaitu Chong Tzu Khen, Law Ngia Meng dan Chong Mee Fah @ Frederick Chong, yang dicalonkan oleh Freddy untuk menyelesaikan perselisihan mereka.

 

Minggu lalu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melakukan serbuan ke atas anak syarikat milik penuh Bahvest Wullersdorf Resources Sdn Bhd lombong emas dan premis perniagaan di Tawau, Sabah.

 

“Orang yang menyebabkan serbuan oleh SPRM telah menyebabkan operasi perlombongan dihentikan sejak 16 Mei dan aliran tunai terjejas teruk, meletakkan syarikat itu dalam masalah yang serius, yang semuanya tidak diperlukan sepenuhnya. 

 

"Bahvest telah mengalami kerugian, dan oleh itu kerugian royalti kepada negeri Sabah,” kata Fui Ming lagi.

 

Semasa serbuan itu, kakitangan pengurusan utama, iaitu Fui Ming, Tek Yong, Chong Khing Chung (Ketua Pegawai Kewangan Bahvest), Shahrol Azuan (Ketua Pegawai Operasi dan Ketua Ahli logam Bahvest), dan Brando Pang Tze Ching (Penolong Pengurus Besar Bahvest), telah ditahan dan direman.

 

Fui Ming berkata Bahvest mempunyai 'pengeluaran sifar' semasa penahanan dari 16 hingga 22 Mei kerana ketiadaan bimbingan pakar. 

 

Walaupun dibebaskan sekarang, beliau berkata keadaan tidak menjadi lebih baik untuk kumpulan itu, yang menurutnya sedang dalam perjalanan untuk mengubah satu lagi tahun yang menguntungkan berdasarkan keputusan kewangannya untuk suku ketiga berakhir 31 Disember 2022 (3QFY23).

 

Fui Ming juga berkata, terdapat sifar operasi perlombongan yang telah berlaku di tanah pajakan perlombongan Southsea.

 

“Saya yakin dapat mencapai resolusi baik dengan Southsea dan ini terbukti kerana Southsea tidak menguat kuasakan pampasan bagi pendudukan yang salah tanpa penyewaan atau pajakan sehingga notis niat untuk memindahkan EGM disampaikan pada 26 April,” katanya. - DagangNews.com