Pengasas bersama Cypark dan CEO kumpulan Datuk Daud Ahmad muncul semula sebagai pemegang saham besar selepas Jakel, Perkeso | DagangNews Skip to main content

Pengasas bersama Cypark dan CEO kumpulan Datuk Daud Ahmad muncul semula sebagai pemegang saham besar selepas Jakel, Perkeso

KUALA LUMPUR 26 Sept - Pengasas bersama dan ketua pegawai eksekutif kumpulan Cypark Resources Bhd Datuk Daud Ahmad muncul semula sebagai pemegang saham besar syarikat pengurusan tenaga boleh diperbaharui dan sisa pepejal itu, hanya beberapa hari selepas statusnya dihentikan.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Daud memperoleh 12 juta saham atau 1.5% kepentingan dalam Cypark pada 22 September melalui skim opsyen saham pekerja (ESOS), yang meningkatkan kepentingannya kepada 6.31%.

 

Syarikat itu berkata Daud membelanjakan RM4.56 juta untuk melaksanakan opsyen saham.

 

Pemegang saham terbesar Cypark ialah Jakel Capital Sdn Bhd dengan 22.14% kepentingan dalam syarikat itu.

 

Selain Daud, pemegang saham besarnya yang lain juga terdiri daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial dan Chung Dao dengan masing-masing memiliki 6.63% dan 5.39% kepentingan.

 

Berdasarkan pengiraan belakang sampul surat, saham itu diterbitkan kepada Daud pada 38 sen sesaham — diskaun 65.14% daripada harga penutup 22 Sept iaitu RM1.09.

 

Pemfailan berasingan pada hari Isnin menyatakan bahawa 12 juta saham telah diterbitkan di bawah ESOS Cypark pada 38 sen sesaham.

 

Sebelum ini, Daud tidak lagi menjadi pemegang saham utama Cypark pada 20 Sept selepas melupuskan enam juta saham atau 0.75% kepentingan dalam syarikat itu, yang mengurangkan pegangan sahamnya kepada 38.34 juta atau 4.8%.

 

Berbanding harga penutup 20 Sept sebanyak 95 sen, blok enam juta saham itu bernilai RM5.7 juta. - DagangNews.com