Pengurangan 10% harga saham TNB pada Julai, peluang belian menarik kepada pelabur - CGSI | DagangNews Skip to main content

Pengurangan 10% harga saham TNB pada Julai, peluang belian menarik kepada pelabur - CGSI

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 12 Ogos - `Pengurangan' kira-kira 10% dalam harga saham Tenaga Nasional Bhd (TNB) sepanjang bulan lalu memberikan "peluang belian yang menarik", kata CGS International (CGSI) Research.

 

Firma pembrokeran itu berkata, TNB adalah proksi berkaitan indeks permodalan besar cair kepada dua tema utama, iaitu Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional dan pelaburan langsung asing (FDI) yang melonjak ke dalam negara.

 

“Sebagai pemilik dan pengendali grid tenaga negara, kami melihat potensi peningkatan yang ketara kepada pendapatannya melalui pulangan terkawal yang lebih tinggi daripada tambahan RM35 bilion yang diperuntukkan oleh TNB untuk naik taraf grid bagi menghadapi peralihan tenaga kepada tenaga boleh diperbaharui.

 

“Kami menganggarkan pelaburan ini boleh menambah sekurang-kurangnya RM1.2 bilion pendapatan tambahan setahun setelah dibelanjakan sepenuhnya menjelang 2030, di bawah rangka kerja Peraturan Berasaskan Insentif, yang mewakili kira-kira 35% daripada purata keuntungan bersih normal 2022 hingga 2023 sebanyak RM3.3 bilion.”

CGS International Research

CGSI Research juga menyatakan TNB adalah "pemain tidak langsung" untuk lonjakan dalam kelulusan FDI, terutamanya dalam sektor elektrik dan elektronik serta pusat data.

 

Kemasukan sedemikian akan mendorong peningkatan ketara dalam cabutan kuasa, menambah satu lagi lapisan keperluan perbelanjaan modal penghantaran dan pengagihan untuk menampung permintaan ini.

 

Memandang ke hadapan, firma penyelidikan itu menjangkakan beberapa pemangkin akan muncul dalam ruang utiliti Malaysia dalam tempoh enam hingga 12 bulan akan datang, yang akan mengukuhkan lagi prospek pertumbuhan TNB.

 

Ini termasuk butiran mengenai mekanisme akses pihak ketiga yang boleh meningkatkan peluang pasaran untuk perniagaan GenCo TNB dan eksport elektrik melalui permulaan pertukaran tenaga.

 

Pemangkin lain ialah kitaran kelima anugerah kapasiti solar berskala besar dan maklumat tentang parameter pengawalseliaan dan kewangan utama untuk tempoh kawal selia seterusnya yang boleh membantu menjernihkan prospek pendapatan jangka panjang TNB.

 

Mengenai ringgit, CGSI Research berkata pengukuhan mata wang tempatan akan memberi manfaat kepada gergasi utiliti itu.

 

"Kami menganggarkan setiap 5% pergerakan yang menggalakkan dalam kadar pertukaran mata wang asing diterjemahkan kepada pengurangan 1.4% dalam kos faedah keseluruhan untuk kumpulan, secara purata."

 

Firma penyelidikan itu menekankan bahawa kira-kira 28% daripada jumlah hutang terkumpul TNB adalah dalam mata wang asing, terutamanya dolar AS dan paun, dan pada tahap yang lebih rendah, yen, dolar Australia dan euro.

 

Sejak akhir Jun, ringgit meningkat 2.7% hingga 5.9% berbanding mata wang ini, kecuali yen.

 

"Jika berterusan, ini sepatutnya diterjemahkan kepada penjimatan perbelanjaan faedah pada masa hadapan," tambah CGSI Research.

 

Ia mengekalkan saranan "tambah" ke atas TNB, dengan harga sasaran RM15.60 sesaham. - DagangNews.com