Pertumbuhan jangka panjang Matrix Concepts berpotensi dipacu projek di Lembah Wawasan Malaysia – MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Pertumbuhan jangka panjang Matrix Concepts berpotensi dipacu projek di Lembah Wawasan Malaysia – MIDF Research

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 9 Okt - Tanah di Lembah Wawasan Malaysia (MVV) dijangka memacu pertumbuhan jangka panjang Matrix Concepts Holdings Berhad, menurut MIDF Research yang positif terhadap prospek kumpulan itu.

 

Firma penyelidikan itu berkata Matrix Concepts sedang mengembangkan bank tanahnya memandangkan kumpulan itu dalam proses membeli tanah seluas 559 hektar yang terletak dalam koridor MVV.

 

“Pengambilalihan tanah dijangka siap pada tahun kewangan berakhir 31 Mac 2024 (FY24), manakala pelancaran projek pertama dijadualkan pada FY26.

 

“Tanah MVV terletak berhampiran Bandar Sri Sendayan, yang mana kita menjangkakan Matrix Concepts dapat mencapai kejayaan perbandaran tersebut di tanah MVV.

 

“Sementara itu, projek-projek akan datang di MVV bakal dilaksanakan seiring dengan Bandar Sri Sendayan dan terus memacu pertumbuhan pendapatan dari FY26 dan seterusnya,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

MIDF Research berkata demikian susulan lawatan ke Bandar Sri Sendayan yang mendorong keyakinan firma itu terhadap prospek perbandaran itu dan jualan baharu kumpulan.

 

Ini adalah berikutan kejayaan perbandaran itu yang telah menyaksikan permintaan kukuh untuk hartanah yang mendorong pertumbuhan penduduk sebanyak kira-kira 50,000 hingga 60,000 orang.

 

“Kami positif terhadap Matrix Concepts untuk (1) statusnya sebagai pemaju perbandaran yang mantap di Seremban dengan memberi tumpuan kepada rumah mampu milik, (2) rekod baik dalam prestasi pembayaran dividen, (3) prospek pendapatan lebih baik dari FY24 dan seterusnya, (4) pemangkin jangka dekat daripada pengembangan bank tanah di Labu, dan (5) kunci kira-kira yang sihat,” tambahnya.

 

Oleh itu, firma itu mengekalkan unjuran pendapatan kumpulan dan saranan ‘beli’ dengan harga sasaran (TP) RM1.86.

 

Pada pukul 10:13 pagi ini, saham Matrix Concepts tidak berubah pada RM1.50 dengan permodalan pasaran sebanyak RM1.88 bilion.  - DagangNews.com