Perubahan dasar subsidi, cukai dijangka beri kesan jualan kenderaan pada 2024 - Maybank IB | DagangNews Skip to main content

Perubahan dasar subsidi, cukai dijangka beri kesan jualan kenderaan pada 2024 - Maybank IB

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 30 Jan - Pelaksanaan subsidi bersasar antara polisi baharu kerajaan yang boleh memberi kesan kepada jualan keseluruhan industri kenderaan (TIV) pada 2024.

 

Maybank Investment Bank (Maybank IB) berkata, selain perubahan kepada dasar subsidi, kenaikan cukai perkhidmatan kepada 8% dijangka meningkatkan kos pemilikan kenderaan yang meliputi perkhidmatan pembaikan dan penyelenggaraan.

 

Katanya, Cukai Barang Bernilai Tinggi (HGVT) yang akan dilaksanakan mulai 1 Mei 2024 pula dijangka memberi kesan kepada jualan kenderaan premium.

 

Turut disentuh dalam nota kajian itu ialah perubahan daripada konsep pengedar kepada model agensi oleh pengeluar kereta Eropah yang juga dijangka mempengaruhi jualan kenderaan tahun ini.

 

"Berdasarkan semakan kami, terdapat tanda-tanda permintaan yang lebih perlahan dalam kalangan pengedar kereta dan pembekal alat ganti automotif tertentu, yang mungkin tidak lama lagi dapat dilihat dari segi jumlah jualan kereta. 

 

"Landskap industri juga sedang mengalami transformasi yang ketara disebabkan oleh peralihan ke arah penggunaan kenderaan elektrik (EV), perubahan dalam dasar dan peningkatan pelaburan asing langsung (FDI) yang memberi kesan kepada kedinamikan industri dalam jangka masa terdekat (walaupun positif jangka panjang)," katanya hari ini.

 

Sementara itu, Maybank IB berkata, pihaknya lebih berhati-hati dalam membuat unjuran jualan kenderaan pada tahun ini selepas TIV pada tahun lalu mencatat rekod tertinggi sepanjang masa dengan jualan 800,000 buah.

 

"Kami menjangkakan TIV kekal stabil pada 650,000 buah iaitu penurunan sebanyak 19% berbanding yang dicatatkan pada tahun 2023.

 

"Unjuran ini lebih konservatif berbanding jangkaan Persatuan Automotif Malaysia (MAA) sebanyak 740,000 unit pada tahun 2024," jelasnya.

 

Dalam nota kajian itu, Maybank IB mengekalkan saranan 'Neutral' kepada sktor automotif.

 

"Pilihan utama untuk sektor ini ialah Bermaz Auto (BAuto). Kami mengutamakan BAuto ('Beli') kerana asasnya yang kukuh dan kewangan yang berdaya tahan dan tawaran hasil dividen yang menarik sebanyak lebih 8%.

 

"Walaupun kami menjangkakan normalisasi YoY dalam TIV, unjuran kami untuk pertumbuhan pendapatan BAuto untuk FY24E kekal disokong dengan baik oleh permintaan yang kukuh untuk Mazda. 

 

"Tambahan pula, pendapatan BAuto akan mendapat manfaat daripada peningkatan campuran CKD dalam portfolionya. Potensi penambahan EV baharupengedaran boleh meningkatkan lagi portfolionya," katanya. - DagangNews.com