Perubahan pengurusan kanan, anak saudara pengasas Supermax CK Tan dilantik sebagai CEO baharu | DagangNews Skip to main content

Perubahan pengurusan kanan, anak saudara pengasas Supermax CK Tan dilantik sebagai CEO baharu

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 19 Dis - Supermax Corporation Berhad mengumumkan struktur organisasi baharu termasuk pelantikan Tan Chee Keong atau CK Tan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan Pengarah Eksekutif Kanan kumpulan itu berkuat kuasa 2 Januari 2024. 

 

Chee Keong merupakan anak saudara kepada pengasas bersama Supermax, Datuk Seri Stanley Thai Kim Sim dan isterinya Datuk Wira Cheryl Tan Bee Geok.

 

Pelantikan beliau adalah sebahagian daripada penstrukturan lembaga pengarah bagi memacu operasi kumpulan di Malaysia dan Amerika Syarikat (AS).

 

Beliau bersama kumpulan itu sejak tahun 2000, pertama sebagai Naib Presiden Aurelia Gloves, bahagian Supermax Healthcare Inc, dan kemudian sebagai CEO Supermax Healthcare.

 

"Dalam peranan baharunya, Chee Keong akan menerajui pelan strategik syarikat serta pertumbuhan perniagaan global apabila syarikat itu menyusun semula secara dalaman untuk memastikan kecekapan yang lebih tinggi dipenuhi bagi fasa aktiviti pembuatannya yang seterusnya, termasuk operasi di AS," kata kumpulan itu dalam satu kenyataan.

 

Terdahulu, kritikan dalaman terhadap tadbir urus lembaga Supermax timbul lapan bulan selepas anak perempuan sulung pasangan itu, Cecile Jaclyn Thai, melepaskan jawatan sebagai pengarah bukan eksekutif bukan bebas pada April, dengan Cecile mendakwa dia telah dibuli dan didiamkan oleh ahli lembaga pengarah lain, termasuk bapanya, Stanley, apabila dia cuba menegakkan tugas fidusiarinya.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pemegang saham Supermax tanpa jawatan lembaga pengarah `tidak boleh bercakap' untuk syarikat

 

Dakwaannya kemudiannya ditolak oleh Supermax, yang berkata ia tidak berasas.

 

Pada masa itu, Cecile, 35, telah menentang cadangan Stanley untuk membeli pesawat baharu pada harga AS$47.39 juta (RM210.32 juta) bagi menggantikan pesawat yang hanya diperoleh setahun sebelum itu.

 

Sebulan sebelum itu, kakak kepada Cecile, Aurelia Joie Thai, 30, turut mempertikaikan pembelian pesawat itu, yang didakwanya mengakibatkan percubaan untuk memecatnya sebagai pengarah di salah satu anak syarikat Supermax.

 

Seminggu selepas pemergian Cecilia, pengarah bebas bukan eksekutif syarikat itu Sharon Sung Fong Fui juga meninggalkan lembaga pengarah, memetik komitmen peribadi dan peningkatan beban kerja di syarikat tersenarai awam lain.

 

Dalam perkembangan sama, kumpulan itu turut melantik empat pengarah bebas bukan eksekutif baharu iaitu Gan Kim Khoon, Shelley Wong Phait Lee, Dr Yap Lang Ling dan Yip Kit Weng. Kumpulan itu juga melantik Tan Bow Kok, sebagai ketua pegawai operasi baharu.

 

Beberapa pelantikan, yang akan berkuat kuasa mulai Jan 2024, dibuat kurang daripada dua minggu selepas Cheryl, yang mengasaskan Supermax bersama Stanley, dipetik sebagai berkata dalam artikel berita bahawa terdapat keperluan untuk "lembaga seimbang dengan lebih bebas. pengarah dengan pemikiran yang betul untuk menyediakan semak dan imbangan" dalam memacu kumpulan ke hadapan.

 

Dalam kenyataan yang sama, Stanley berkata, pengetahuan dan pengalaman luas lembaga pengarah baharu dalam bidang masing-masing akan menyumbang kepada pembentukan lembaga pengarah yang seimbang dan dinamik untuk syarikat itu.

 

“Supermax ialah syarikat progresif yang terus berkembang mengikut peredaran zaman dan oleh itu akan mendapat manfaat daripada lembaga pengarah yang kukuh dengan perwakilan dalam pelbagai bidang.

 

"Kami juga meramalkan cabaran pasaran akan berterusan pada suku akan datang, namun, kami tidak terhalang kerana struktur organisasi baharu kami akan meletakkan kami dengan baik untuk memacu tahap pertumbuhan seterusnya," katanya. - DagangNews.com