Perundangan Penangkapan Karbon: Kebimbangan utama alam sekitar mengenai CCS/CCUS perlu ditangani | DagangNews Skip to main content

Perundangan Penangkapan Karbon: Kebimbangan utama alam sekitar mengenai CCS/CCUS perlu ditangani

Oleh Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (Pusat C4)

Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (Pusat C4) amat prihatin dengan penerimaan pesat kerajaan terhadap teknologi penangkapan karbon, memandangkan banyak contoh global kegagalan penangkapan karbon dan prestasi rendah.

 

Baru-baru ini, Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli mengumumkan bahawa kerajaan kini sedang berusaha membangunkan rang undang-undang Penangkapan, Penggunaan, dan Penyimpanan Karbon (CCUS) yang akan dibentangkan di Parlimen menjelang November tahun ini.

 

Dengan undang-undang ini, kerajaan menyasarkan untuk menjadi peneraju serantau dalam industri penangkapan karbon, meningkatkan ekonomi negara.

 

Walau bagaimanapun, pendekatan penangkapan karbon telah dikritik secara meluas sebagai tidak boleh dilaksanakan oleh institusi penyelidikan global dan kumpulan alam sekitar.

 

 

c4 center

 

 

Memandangkan teknologi penangkapan karbon direka untuk menyimpan karbon dioksida yang sangat pekat, sebarang kerosakan atau kegagalan boleh mengakibatkan bahaya kesihatan dan alam sekitar yang besar.

 

Memandangkan risiko alam sekitar dan kewangan yang tinggi yang dikaitkan dengan kegagalan penangkapan karbon, semua langkah berjaga-jaga mesti diambil sebelum kerajaan menerima sepenuhnya industri dan pendekatan penangkapan karbon.

 

Pusat C4 menuntut bahawa dalam membangunkan rang undang-undang CCUS, kerajaan mesti mengutamakan dan menangani pertimbangan sosial dan alam sekitar, terutamanya melalui perundingan awam yang bermakna dengan ahli akademik dan masyarakat sivil.

 

Di bawah, Pusat C4 mengetengahkan tiga kebimbangan utama mengenai pendekatan CCUS dan Carbon Capture Storage (CCS), iaitu:

 

  1. Tiada bukti untuk membuktikan bahawa teknologi CCS/CCUS menangani isu krisis iklim
     
  2. Pendekatan import dan penyimpanan karbon menghalang kewajipan Sumbangan Ditentukan Negara (NDC) Malaysia untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau (GHG), dan mengekalkan penjajahan karbon
     
  3. Industri penangkapan karbon mungkin memburukkan lagi isu sedia ada dengan perlindungan alam sekitar

 

Tiada bukti teknologi CCS/CCUS dapat menangani isu krisis iklim

CCS/CCUS telah digambarkan sebagai teknologi bersih, menangkap pelepasan karbon dioksida daripada proses pengekstrakan minyak dan gas untuk menghalang pelepasannya ke atmosfera.

 

Proses ini dengan itu dianggap dapat mengurangkan pelepasan gas rumah hijau (GHG) dan mengurangkan krisis iklim. Bagaimanapun, menurut kajian yang dijalankan oleh Institut Ekonomi Tenaga dan Analisis Kewangan (IEEFA), kegagalan projek penangkapan karbon di seluruh dunia dengan ketara mengatasi jumlah yang berjaya.

 

Penyelidikan itu mengenal pasti beberapa projek penangkapan karbon yang kurang berprestasi termasuk Boundary Dam CCUS di Kanada, Gorgon CCS di Australia, Illinois Industrial CCS di Amerika Syarikat.

 

Selain itu, kebocoran karbon telah dilaporkan daripada projek In Salah CCS yang terletak di Algeria, menunjukkan risiko teknikal dengan teknologi tersebut. Lebih membimbangkan, IEEFA mendapati bahawa lebih 70% projek CCUS menggunakan karbon yang ditangkap untuk pemulihan minyak yang dipertingkat (EOR) untuk mengekstrak lebih banyak minyak dalam medan yang habis.

 

Kajian ini penting menyerlahkan pelbagai kelemahan dan kegagalan dalam melaksanakan projek CCS/CCUS, yang juga telah ditunjukkan untuk mengekalkan status quo untuk industri minyak dan gas.

 

Projek Kasawari CCS yang sedang dijalankan di Sarawak yang diketuai oleh Petronas dijangka menangkap 3.3 juta tan karbon dioksida setahun (Mtpa), dan disenaraikan sebagai salah satu daripada 10 projek utama di bawah Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR).

 

Sebagai perbandingan, kajian IEEFA terhadap Gorgon CCS - dengan kapasiti saiz tangkapan karbon yang serupa sebanyak 4.0 Mtpa - berprestasi rendah sebanyak 50% dan gagal mencapai sasarannya untuk lima tahun pertama.

 

 

wasiyyah

 

 

Paling utama, kedua-dua Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) dan Penilaian Kesan Sosial (SIA) untuk projek Kasawari CCS kekal tidak tersedia untuk orang ramai, secara serius menghalang pemahaman dan penilaian awam tentang kebolehlaksanaannya.

 

Pendekatan import dan penyimpanan karbon menghalang kewajipan NDC Malaysia untuk mengurangkan pelepasan GHG, dan mengekalkan penjajahan karbon

 

Satu lagi kebimbangan utama yang berkaitan dengan pendekatan penangkapan karbon ialah peranan Malaysia sebagai hab penyimpanan karbon antarabangsa untuk negara seperti Australia dan Jepun. Ini telah disifatkan sebagai penjajahan karbon, kerana ia mengekalkan penguasaan pengeluaran karbon tinggi di negara maju.

 

Negara-negara ini seterusnya menghantar sisa karbon mereka ke negara membangun seperti Malaysia. Adalah penting bagi kerajaan untuk mengiktiraf bahawa sisa tersebut tidak seharusnya dianggap sebagai komoditi yang boleh diperdagangkan.

 

Tambahan pula, mengimport pelepasan karbon asing hanya akan menjejaskan komitmen NDC Malaysia untuk mengurangkan intensiti karbon berbanding KDNK sebanyak 45% menjelang 2030.

 

Situasi ini mencerminkan isu penjajahan sisa yang sedang berlaku di Malaysia ketika ini, di mana pengurusan sisa negara telah dibebani oleh jumlah besar sampah plastik yang diimport dari negara maju seperti Jepun, Jerman, Belanda, Sepanyol, dan Amerika Syarikat.

 

Akibatnya, tapak pelupusan haram telah merebak ke seluruh negara, membawa kepada kesan buruk terhadap kesihatan, mata pencarian dan alam sekitar.

 

Awal tahun ini, Pusat C4 menerbitkan laporan bertajuk Menamatkan Kolonialisme Sisa, Mentadbir Pencemaran Plastik: Peluang Jepun untuk Memimpin Asia keluar daripada Krisis Plastik, yang menggariskan dan menganalisis aspek penjajahan sisa ini di negara ini.

 

Industri penangkapan karbon mungkin memburukkan lagi isu sedia ada dengan perlindungan alam sekitar

 

Setakat ini, usaha untuk melindungi alam sekitar Malaysia amat dihalang oleh beberapa isu utama.

 

Pertama, peraturan alam sekitar yang sedia ada tidak melindungi alam sekitar dengan secukupnya, dan juga tidak mencukupi untuk menangani krisis iklim dan kesan buruknya.

 

Pada masa ini, Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 yang sedia ada memerlukan penambahbaikan segera untuk menangani isu-isu baru pencemaran alam sekitar, manakala Akta Perubahan Iklim yang telah lama dijangka masih dalam pembangunan.

 

Kedua, terdapat kekurangan penguatkuasaan dan pemantauan yang ketara - sebahagian besarnya disebabkan oleh kekurangan sumber - serta kekurangan ruang yang ketara untuk penyertaan awam dalam perlindungan alam sekitar.

 

Ketiga, pemisahan perlembagaan bidang kuasa undang-undang ke atas perkara alam sekitar antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri telah menyebabkan kekurangan penyelarasan undang-undang, dasar dan penguatkuasaan untuk perlindungan alam sekitar.

 

Oleh itu, amat membimbangkan, terhadap landskap yang tidak rata dan sarat masalah ini, kerajaan berhasrat untuk membangunkan dengan pantas industri baharu yang belum terbukti yang membawa risiko alam sekitar yang serius.

 

Selain itu, kekurangan rangka kerja kawal selia yang komprehensif dan teguh sebelum pembangunan industri ini turut membawa risiko melibatkan penyalahgunaan tanah serta aktiviti mencari sewa dan pencatutan.

 

Oleh itu, adalah penting bagi kerajaan untuk memastikan rangka kerja kawal selia alam sekitar dibangunkan dengan baik sebelum membangunkan industri yang mungkin membawa lebih banyak kerosakan daripada manfaat.

 

Adalah penting bahawa kerajaan mempertimbangkan secara menyeluruh kesan alam sekitar jangka panjang ke atas keuntungan ekonomi jangka pendek dalam hal ini. Kerosakan alam sekitar akibat kegagalan penangkapan karbon mungkin lebih mahal untuk dibaiki, di samping gangguan sosial yang mungkin disebabkannya.

 

Kesimpulannya, Pusat C4 amat prihatin dengan keputusan tergesa-gesa kerajaan untuk meneruskan rang undang-undang CCUS tanpa membuktikan daya majunya kepada semua pihak berkepentingan yang berkaitan dan menangani kebimbangan di atas.

 

Oleh itu, Pusat C4 menggesa kerajaan untuk menilai semula peruntukan dalam rang undang-undang CCUS dan menjalankan langkah-langkah berikut:

 

  1. Melibatkan ahli akademik, pertubuhan masyarakat sivil (CSO) yang berwibawa, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), dan orang ramai yang prihatin untuk menilai daya maju projek penangkapan karbon dan memperkasakan penyertaan awam yang bermakna.
     
  2. Menjalankan ujian awal pada projek CCUS dan menyediakan data pemantauan masa nyata untuk tontonan umum.
     
  3. Memastikan ketelusan dalam butiran projek CCUS dan boleh diakses secara umum serta mandat EIA dan SIA dalam setiap projek CCUS, dan memastikan butiran projek tersedia secara umum dan penilaian mempunyai penyertaan awam yang bermakna.
     
  4. Untuk mempunyai rangka kerja yang meminimumkan atau menghalang risiko rasuah seperti aktiviti mencari sewa dan mengaut keuntungan yang boleh menjejaskan keselamatan dan integriti mana-mana projek CCUS.
     
  5. Menyediakan bukti rangka kerja yang komprehensif termasuk mengurangkan penyelesaian untuk potensi kebocoran dan pengawasan kawal selia dengan mengambil kira isu liabiliti dan akauntabiliti untuk 100 tahun akan datang.
     
  6. Fokus pada tenaga boleh diperbaharui sedia ada seperti panel solar, kuasa hidro dan lain-lain dan melabur dalam pemantauan dan penyelenggaraan mereka untuk memastikan penggunaan jangka panjang. - DagangNews.com