Peruntukan mengenai GEG digugurkan daripada RUU berkaitan produk rokok | DagangNews Skip to main content

Peruntukan mengenai GEG digugurkan daripada RUU berkaitan produk rokok

KUALA LUMPUR 28 Nov - Peruntukan yang melarang rakyat Malaysia yang lahir selepas 2007 daripada membeli atau mengambil produk nikotin digugurkan daripada versi terkini Rang Undang-Undang (RUU) Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2023.

 

Versi ketiga dan terbaharu RUU itu, yang disediakan kepada ahli parlimen dan media hari ini, tidak memasukkan sebarang peruntukan yang melarang mereka yang lahir pada 1 Januari 2007 dan seterusnya daripada menghisap sebarang tembakau atau produk tembakau gantian.

 

Ia hanya menyebut larangan menjual apa-apa produk tembakau, bahan menghisap atau produk tembakau gantian kepada mana-mana orang yang di bawah umur, di bawah Fasal 13, dan melarang kanak-kanak di bawah umur daripada merokok atau menggunakan mana-mana produk tembakau dalam Fasal 17.

 

Versi kedua rang undang-undang yang dibentangkan untuk bacaan pertamanya pada Jun tahun ini, termasuk fasal yang melarang mana-mana orang yang lahir pada 1 Januari 2007 dan seterusnya daripada menghisap sebarang tembakau atau produk tembakau gantian, atau daripada menggunakan sebarang peranti merokok dengan sebarang bahan merokok.

 

Mereka disenaraikan sebagai Klausa 18 dan 19.

 

Dalam RUU baharu itu, Fasal 18 telah digantikan dengan undang-undang yang menghendaki pemilik atau penghuni mana-mana bangunan, lokasi, kawasan atau kenderaan mematuhi peraturan yang mengisytiharkannya sebagai kawasan larangan merokok.

 

Fasal 19 sementara itu, memperuntukkan perkara yang berkaitan dengan pelabelan dan pembungkusan mana-mana produk tembakau atau bahan merokok.

 

 

zaliha
Dr Zaliha Mustafa

 

 

Kementerian telah merujuk versi kedua RUU itu kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen selepas ia dibentangkan untuk bacaan pertamanya awal tahun ini.

 

Bagaimanapun, Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa telah menarik balik bacaan kali kedua, yang disenaraikan sebagai perkara nombor empat dalam Perintah Hari Ini dan Usul di Parlimen.

 

BACA JUGA: Pembatalan GEG New Zealand utamakan pemulihan ekonomi pasca COVID-19, Malaysia bagaimana?

 

Beliau kemudiannya membentangkan rang undang-undang baharu - di bawah nama yang sama - untuk bacaan pertamanya di Dewan Rakyat hari ini, lapor New Straits Times.

 

Dr Zaliha berkata bacaan kedua bagi rang undang-undang baharu itu dijadualkan esok. - DagangNews.com