Pestech raih kontrak RM11.1 juta bekalkan meter pintar untuk TNB | DagangNews Skip to main content

Pestech raih kontrak RM11.1 juta bekalkan meter pintar untuk TNB

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 11 Okt - Syarikat teknologi kuasa elektrik bersepadu Pestech International Bhd meraih kontrak RM11.1 juta daripada Tenaga Nasional Bhd (TNB) untuk membekalkan 60,000 unit meter pintar satu fasa untuk infrastruktur pemeteran termaju.

 

Pestech berkata anak syarikat milik penuhnya Pestech Sdn Bhd (PSB) pada 6 Oktober lalu, menerima surat anugerah daripada TNB untuk penyediaan meter pintar itu.

 

Pestech menambah bahawa PSB akan melaksanakan kontrak itu bersama anak syarikatnya yang lain Pestech Energy Sdn Bhd, yang menerajui segmen perniagaan pendigitalan kumpulan itu.

 

"Kontrak itu berkuat kuasa selama enam bulan, dengan pilihan untuk dilanjutkan selama enam bulan lagi, tertakluk kepada prestasi PSB," kata syarikat itu dalam makluman di Bursa Malaysia hari ini.

 

Dari 2019 hingga kini, Pestech berkata ia telah memperoleh kontrak bernilai RM103.62 juta secara keseluruhan daripada TNB, melibatkan bekalan 473,205 unit meter pintar.

 

“Penganugerahan kontrak menandakan keupayaan kumpulan dalam memenuhi spesifikasi standard dan prestasi penghantaran seperti yang dikehendaki oleh TNB.

 

"Ia membolehkan kumpulan membina rekod prestasi untuk memanfaatkan lebih banyak prospek dalam [perniagaan] pemeteran pintar untuk fasa lain operasi TNB serta di rantau ini,” kata Pestech.

 

Memandang ke hadapan, Pestech berkata kumpulan itu akan terus melonjak ke hadapan untuk peluang dalam merevolusikan teknologi dalam pengagihan kuasa dan grid pintar untuk menggalakkan tenaga yang lebih hijau dan lebih mampan.

 

Pestech menyelesaikan 6.06% atau dua sen lebih rendah pada 31 sen pada hari Selasa, menjadikan ia permodalan pasaran RM307.6 juta. - DagangNews.com