Petronas berhati-hati dengan prospek FY2023 selepas keuntungan suku tahunan meningkat hanya 2% tahun atas tahun | DagangNews Skip to main content

Petronas berhati-hati dengan prospek FY2023 selepas keuntungan suku tahunan meningkat hanya 2% tahun atas tahun

KUALA LUMPUR 7 Jun - Petroliam Nasional Bhd (Petronas) berkata ia menjangkakan keuntungan yang lebih rendah pada 2023 selepas keuntungan selepas cukai (PAT) syarikat minyak negara itu meningkat sedikit, sebanyak 2%, kepada RM23.8 bilion bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2023 (1QFY2023), daripada RM23.4 bilion setahun sebelumnya.

 

Hasil suku tahunan berkembang 16% kepada RM90.4 bilion pada 1QFY2023 berbanding RM78.2 bilion pada 1QFY2022, sebahagian besarnya disebabkan oleh peningkatan jumlah jualan dan kesan menggalakkan daripada pertukaran asing, katanya.

 

Bagaimanapun, Petronas berkata hasilnya sebahagiannya diimbangi oleh harga realisasi purata yang lebih rendah daripada produk utama.

 

Dalam satu kenyataan, ia menambah bahawa harga minyak dan gas dijangka sederhana berikutan ketidaktentuan ekonomi yang berterusan.

 

Bagi suku dalam tinjauan, Petronas berkata aliran tunai kumpulan daripada aktiviti operasi (CFFO) berada pada RM25.5 bilion lebih rendah berbanding RM27.9 bilion yang dicatatkan pada suku yang sama, sejajar dengan tunai yang lebih rendah daripada operasi.

 

Ia berkata pelaburan modal kumpulan (Capex) berjumlah RM10.5 bilion, terutamanya disumbangkan oleh projek huluan dan gas.

 

Belanjawan domestik meningkat sebanyak 44 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu terutamanya untuk pelaburan dalam Projek LNG Terapung Dekat Pesisir Petronas di Sabah dan Pembangunan Medan Gas Kasawari di Sarawak.

 

Sementara itu, jumlah aset mengukuh kepada RM713.6 bilion pada 31 Mac 2023.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Petronas komited bayar dividen RM40 bilion kepada kerajaan tahun ini

 

Menurut Petronas, memandangkan risiko ketidaktentuan dan ketidaktentuan berterusan dalam persekitaran perniagaan, kumpulan itu akan mengekalkan prospek berhati-hati untuk 2023.

 

"Kumpulan itu akan terus melaksanakan pengurusan kewangan yang berhemat dan disiplin yang kukuh dalam melabur semula bagi mengukuhkan portfolio perniagaannya dan membina daya tahan yang diperlukan dengan peningkatan berterusan dalam kecemerlangan komersial dan operasi," katanya.

 

Petronas menjangkakan harga minyak dan gas menjadi sederhana berikutan ketidaktentuan ekonomi yang berterusan, justeru keuntungan yang lebih rendah dijangka berbanding tahun lepas.

 

"Walau bagaimanapun, kumpulan itu tetap komited untuk mengukuhkan aktiviti perniagaannya, sambil meneruskan agenda kemampanannya," tambahnya.

 

 

parafrasa

 

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petronas Tan Seri Tengku Datuk Muhammad Taufik berkata kumpulan itu perlu mengambil tindakan yang boleh dipercayai untuk terus menyampaikan nilai mampan dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai syarikat minyak nasional walaupun kami bercita-cita untuk berkembang sebagai pemain tenaga global.

 

Tengku Taufik berkata kumpulan itu akan kekal teguh dalam memajukan strateginya dan kini telah mengkristalkan Strategi Pertumbuhan Tiga Penjuru Petronas ke dalam Strategi Peralihan Tenaga Petronas, seterusnya menunjukkan cita-cita kami yang jelas untuk peralihan yang adil dan bertanggungjawab.

 

"Ketika kami bergerak ke hadapan, Petronas akan kekal berhati-hati, memberi tumpuan kepada pengurusan kewangan yang berhemat dan melabur dalam mengukuhkan teras kami dan mengembangkan portfolio perniagaan kami.

 

"Pada setiap masa, kami akan menyasarkan untuk meningkatkan nilai untuk pemegang kepentingan dan rakan kongsi kami, dengan komitmen yang tidak berbelah bahagi untuk memastikan kesejahteraan rakyat Malaysia dan masyarakat di mana sahaja kami beroperasi," tambahnya. - DagangNews.com