Petronas laksana 300 rancangan tambah baik kemudahan setiap tahun hingga 2026  | DagangNews Skip to main content

Petronas laksana 300 rancangan tambah baik kemudahan setiap tahun hingga 2026 

KUALA LUMPUR 20 Dis - Petroliam Nasional Bhd (Petronas) dijangka melaksanakan purata 300 pelan penambahbaikan kemudahan (FIP) setiap tahun untuk tiga tahun akan datang bagi memaksimumkan kecekapan pengeluaran dan kemampanan bekalan minyak dan gas, menurut laporan tinjauan aktiviti 2024-2026.

 

Syarikat minyak milik kerajaan itu berkata FIP itu termasuk projek pembaharuan, turbin gas dan aktiviti penukaran penjana gas, serta kerja penyelenggaraan utama lain yang penting dalam menghapuskan kesesakan, memaksimumkan kapasiti hab dan mengekang aktiviti pembakaran di kemudahan darat baharu.

 

Petronas juga akan menjalankan aktiviti penyahtauliahan untuk kira-kira 150 aset matang bagi memulihkan kawasan itu kepada keadaan alam sekitar selamat dan stabil, manakala aset yang tidak digunakan akan dinilai untuk potensi penggunaan semula.

 

Petronas berkata, laporan itu menggariskan ramalan aktiviti yang memerlukan kerjasama lebih baik dengan penyedia perkhidmatan dan peralatan minyak dan gas (OGSE) untuk memastikan permintaan tenaga dipenuhi, sambil meningkatkan inisiatif tenaga bersihnya.

 

"Dalam tempoh tiga tahun akan datang, Petronas komited kepada sasaran jangka panjang untuk mengekalkan dan mengembangkan pengeluaran minyak dan gas Malaysia. Ini dijangka membuka peluang kepada penyedia OGSE merentasi aktiviti penerokaan, pembangunan, pengeluaran dan penyahtauliahan.

 

"Dalam memenuhi permintaan tenaga untuk mengekalkan pertumbuhan ekonomi, Petronas menyedari hakikat bahawa tenaga itu perlu dihantar dengan cara berpatutan dan mampan.

 

"Cabarannya terletak pada menghasilkan lebih banyak tong minyak pada kos terendah dan pelepasan yang mungkin. Dengan menggariskan aktiviti diramalkan untuk tahun-tahun akan datang dan dengannya, cabaran dan peluang boleh memupuk ekosistem OGSE yang lebih kukuh untuk mengharungi trilema tenaga ini bersama-sama,” tambahnya.

 

Petronas berkata, perniagaan hiliran semakin berkembang menjadi inisiatif tenaga yang lebih bersih, menceburi bidang biofuel dengan pembangunan berterusan kilang penapisan bio dan pemprosesan bersama lapangan hijau yang akan dimulakan pada 2026, di samping pengembangan bunkering gas asli cecair (LNG) dan rangkaian Petronas Iona, rumusan cecair automotif untuk kenderaan elektrik (EV) dan aplikasi pengurusan terma lain merentasi pelbagai sektor.

 

Cabang petrokimia kumpulan itu juga memasuki segmen pasaran bahan kimia khusus dan secara aktif memacu ekonomi pusingan melalui pembinaan kilang kitar semula kimia termaju terbesar di Asia yang menukar plastik akhir hayat kepada minyak pirolisis untuk digunakan sebagai bahan mentah kimia untuk kelestarian pengeluaran plastik.

 

 

Freida Amat
                               Freida Amat

 

 

Naib Presiden Perolehan Kumpulan Petronas, Freida Amat berkata, industri harus bersiap sedia ke arah menyesuaikan diri dengan peralihan tenaga, seperti beralih ke arah usaha rendah karbon, mengejar pelepasan sifar bersih, dan meneroka sumber tenaga boleh diperbaharui.

 

"Melalui pengalaman, cerapan dan pengetahuan merentas industri, kami percaya penciptaan bersama dapat meningkatkan kemahiran dan keupayaan kami, yang akan melakarkan sempadan baharu untuk industri OGSE," tambahnya. - DagangNews.com