Petros akan mewujudkan 4 hab gas di Miri, Bintulu, Samalaju, Kuching dengan unjuran pelaburan RM65 bilion | DagangNews Skip to main content

Petros akan mewujudkan 4 hab gas di Miri, Bintulu, Samalaju, Kuching dengan unjuran pelaburan RM65 bilion

KUCHING 20 Okt - Petroleum Sarawak Berhad (Petros) menyasarkan untuk mewujudkan empat hab gas di Miri, Bintulu, Samalaju dan Kuching dengan jumlah unjuran pelaburan RM65 bilion dalam tempoh 10 tahun termasuk industri nilai tambah hiliran.

 

Mendedahkan rancangan ini sebagai sebahagian daripada Pelan Hala Tuju Gas Sarawak, Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata, hab ini akan memberi perkhidmatan kepada seluruh Sarawak sebagai model ‘Hub & Spoke’, yang bertujuan untuk menyampaikan akses seluruh negeri kepada bekalan gas yang mencukupi dan tenaga bersih.

 

“Dalam tempoh terdekat, projek pertama yang akan dilaksanakan untuk Hab Miri ialah loji kuasa 400 megawatt bagi memastikan keselamatan tenaga di utara Sarawak.

 

“Bagi Hab Samalaju, Petros akan memasang saluran paip gas dan bersama Sarawak Energy Berhad, membina loji janakuasa. Ini penting untuk melengkapkan Samalaju sebagai zon industri berat.

 

"Projek-projek ini sahaja memerlukan pelaburan sekitar RM6 bilion," katanya ketika berucap pada sambutan ulang tahun ke-5 Petros di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) malam tadi.


 

Tan Sri Abang Johari Tun Open
                                                                         Tan Sri Abang Johari Tun Open

 

 

Abang Johari berkata rancangan hab gas itu akan memacu aktiviti ekonomi di Sarawak untuk merealisasikan Wawasan 2030.

 

Beliau juga menyatakan keyakinan bahawa Pelan Hala Tuju Gas Sarawak akan menjadi pengubah permainan untuk rakyat Sarawak.

 

“Ia adalah tonggak sokongan utama dalam aspirasi kita untuk negara berpendapatan tinggi dan maju,” tambahnya.

 

Sementara itu, acara itu turut menyaksikan pertukaran tiga perjanjian antara Petros dan Petronas untuk perkongsian produk Blok SK407 di luar pesisir Miri, untuk Bekalan Gas Miri dan untuk kerjasama Penangkapan Karbon, Penggunaan dan Penyimpanan.

 

Timbalan-timbalan Premier, Datuk Amar Douglas Uggah Embas dan Dato Sri Dr Sim Kui Hian; pengerusi Petros Tan Sri Hamid Bugo; pengerusi Petronas Tan Sri Mohd Bakke Salleh dan naib presiden eksekutif dan ketua pegawai eksekutif Petronas bagi Huluan Datuk Adif Zulkifli antara yang hadir. — DagangNews.com