PKS bakal menerima kesan lebih besar bila rasionalisasi RON95 dilaksanakan - SAMENTA | DagangNews Skip to main content

PKS bakal menerima kesan lebih besar bila rasionalisasi RON95 dilaksanakan - SAMENTA

Oleh BERNAMA

KUALA LUMPUR 16 Julai - Persatuan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (SAMENTA) menjangkakan rasionalisasi RON95 akan memberi impak lebih besar terhadap perusahaan kecil dan sederhana (PKS) berbanding rasionalisasi subsidi diesel.

 

Presidennya, Datuk William Ng berkata ini kerana kebanyakan kenderaan termasuk kenderaan komersial akan terjejas dan langkah itu seterusnya mengurangkan kuasa beli pengguna.

 

“Saya fikir secara amnya, PKS tidak bersedia untuk pengurangan atau penghapusan subsidi RON95.

 

 

"Oleh itu, jika boleh, kami meminta kerajaan untuk tidak menghapuskan subsidi RON95 secara mendadak dan melakukannya secara beransur-ansur supaya PKS dapat menyesuaikan diri dan menyerap kos operasi yang meningkat," kata Ng kepada media selepas perbincangan meja bulat mengenai 'Cabaran dan Peluang untuk PKS dan Industri Runcit Malaysia' di sini hari ini.

 

 

Datuk William Ng
                       Datuk William Ng

 

 

Beliau berkata, sekiranya kerajaan melaksanakan rasionalisasi RON95 sekaligus, ia akan menyebabkan harga barangan meningkat sekitar 30 hingga 50 peratus.

 

Ng menekankan bahawa tiga kos teratas untuk runcit dalam sektor makanan dan minuman (F&B) -- bahan mentah, sewa dan upah -- telah meningkat sebanyak 40 hingga 70 peratus sejak tiga tahun lalu.

 

Jika ini berterusan, akan tiba satu tahap di mana peruncit tidak dapat menyerap sepenuhnya kos tambahan, dan peningkatan kos antara 30 hingga 50 peratus ini perlu diserahkan kepada pengguna, katanya.

 

Pada masa ini, PKS menyumbang 97.4 peratus daripada jumlah pertubuhan perniagaan di negara ini.

 

Pada 12 Julai lalu, Kementerian Ekonomi berkata kerajaan masih mengkaji dan menilai semula subsidi dan bantuan yang diberikan kepada rakyat termasuk RON95.

 

Cadangan pelaksanaan subsidi RON95 yang disasarkan akan diperhalusi dari semua aspek supaya inisiatif itu berjalan lancar dan meningkatkan keberkesanan penyaluran bantuan kepada rakyat, katanya.

 

Sementara itu, Ng berharap kerajaan tidak mengenakan atau memperkenalkan sebarang cukai tambahan.

 

Beliau juga berkata bahawa PKS juga akan memerlukan bantuan kewangan untuk pematuhan tadbir urus alam sekitar, sosial dan korporat dalam Bajet 2025.

 

“Dalam Bajet 2024, kerajaan menaikkan cukai perkhidmatan daripada 6.0 peratus kepada 8.0 peratus, dan ia memberi kesan yang besar kepada PKS secara amnya, terutamanya dari segi pemampatan margin,” tambahnya. - DagangNews.com