Plytec dibuka 36 sen sesaham, premium 2.86% pada pembukaan di Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Plytec dibuka 36 sen sesaham, premium 2.86% pada pembukaan di Pasaran ACE Bursa Malaysia

Yang Kian Lock (tiga dari kanan) dan Tan Sri Dr. Ir. Ahmad Tajuddin Ali (empat dari kiri) bersama pengurusan kanan Plytec melakukan upacara memukul gong sebagai tanda permulaan saham Plytec disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 15 November 2023.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Nov - Plytec Holding Bhd bermula di Pasaran ACE Bursa Malaysia hari ini, dengan harga pembukaan 36 sen, hanya premium satu sen atau 2.86% kepada harga tawaran awam permulaan (IPO) sebanyak 35 sen.

 

Sebanyak 13,040,500 saham didagangkan dan pada 36 sen, Plytec memiliki permodalan pasaran sebanyak RM218.16 juta.

 

Sebelum ini dikenali sebagai Kumpulan Sudut Swasta, Plytec terlibat terutamanya dalam penyediaan penyelesaian dan perkhidmatan kejuruteraan pembinaan, yang termasuk penyelesaian kejuruteraan kaedah pembinaan, reka bentuk digital dan penyelesaian kejuruteraan, dan penyelesaian pembinaan pasang siap.

 

Plytec berjaya mengumpul sejumlah RM37.1 juta melalui penawaran 106,060,600 saham biasa baharu pada harga RM0.35 setiap satu.

 

Daripada jumlah hasil yang diperoleh, RM9.0 juta telah diperuntukkan untuk pembayaran balik pinjaman bank.

 

Sementara itu, RM8.0 juta akan digunakan untuk perbelanjaan modal dan RM7.8 juta telah dianggarkan untuk pembinaan kilang dan kuarters buruh berpusat di tanah Olak Lempit.

 

Baki RM6.3 juta, RM4.0 juta dan RM2.0 juta, masing-masingnya adalah untuk modal kerja, anggaran perbelanjaan penyenaraian, dan pembelian sistem perisian dan perkakasan.

 

Berdasarkan saham biasa terbitan Plytec yang diperbesarkan sebanyak 606,060,600 dan harga pembukaan RM0.36, permodalan pasaran Plytec adalah kira-kira RM218.2 juta.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Plytec, Yang Kian Lock berkata, "Hari ini menandakan peristiwa penting korporat kami di PLYTEC ketika kami membuat penampilan sulung di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad".

 

Katanya, penyenaraian PLYTEC menandakan satu langkah ke hadapan dalam perjalanan kami ke arah menjadi penyedia penyelesaian dan perkhidmatan kejuruteraan pembinaan terkemuka.

 

"Kami yakin dengan keupayaan kami dan teruja untuk terus berkembang sebagai sebuah syarikat sambil kami memanfaatkan kepakaran kami untuk menyumbang kepada industri pembinaan," ujarnya.

 

KAF Investment Bank Berhad merupakan Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin Urusan, Penaja Jamin Bersama dan Ejen Penempatan Bersama untuk tawaran awam permulaan ini, dan Kenanga Investment Bank Berhad ialah Penaja Jamin Bersama dan Ejen Penempatan Bersama.

 

Selain Kian Lock, turut hadir pada pelancaran saham Plytec di Pasaran ACE hari ini ialah Pengerusi Bebas Bukan Eksekutif Plytec, Tan Sri Dr. Ir. Ahmad Tajuddin Ali; COO Plytec, Ir. Louis Tay Chee Siong; Pengarah Eksekutif Bukan Bebas dan Ketua Kejuruteraan Plytec, Ir. Edward Han Liang Kwang.

 

Turut hadir ialah Pengarah-pengarah Bebas Bukan Eksekutif Plytec iaitu Goik Kenzu; Anita Chew Cheng Im dan Kow Hoay Lee. - DagangNews.com