Potensi besar terhadap saham pengeluar logam, kata UOB Kaay Hian | DagangNews Skip to main content

Potensi besar terhadap saham pengeluar logam, kata UOB Kaay Hian

Firma penyelidikan cenderung kepada segmen ferroalloy, timah dan aluminium yang disifatkannya bakal mencatatkan keputusan kukuh tahun ini.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 4 Ogos - Syarikat-syarikat pengeluar aluminium, ferroalloy dan timah tersenarai awam yang sering diabaikan oleh pelabur boleh mencetuskan beberapa kejutan dengan mencatatkan pendapatan cemerlang 2Q 2022 walaupun ini masih belum dapat dilihat sepenuhnya pada harga saham mereka.

 

UOB Kaay Hian Research menyatakan bahawa segmen itu akan menawarkan pelabur peluang dagangan yang menarik dan mengaitkannya kepada pengeluaran tahun ke tahun yang lebih tinggi selepas penutupan dan kesan limpahan harga komoditi yang mencatat rekod tinggi dari 1Q 2022.

 

"Kebanyakan syarikat di bawah liputan kami menjual ke hadapan sekurang-kurangnya dua hingga tiga bulan lebih awal supaya mereka berjaya mengunci harga yang menggalakkan sebelum harga menurun," kata penganalisis UOB Kaay Hian, Hazmy Hazin dalam nota mengenai sektor bahan binaan.

 

“Harga telah berkurangan memasuki 2H 2022 terutamanya disebabkan oleh sentimen pasaran yang lemah berikutan kebimbangan terhadap kemelesetan ekonomi.

 

"Walaupun sentimen mungkin kekal rapuh dalam tempoh terdekat, kami percaya ini memberikan peluang belian yang baik kerana penarikan balik penutupan China secara beransur-ansur akan merangsang permintaan dan menyokong harga sewajarnya."

 

Mengulangi tinjauan "overweight" pada sektor bahan binaan, UOB Kay Hian Research menjangkakan permintaan bekalan struktur yang menggalakkan untuk menyokong harga komoditi yang tinggi terutamanya selepas China menarik balik penutupannya secara beransur-ansur pada 2H 2022.

 

“Kami cenderung kepada segmen ferroalloy, timah dan aluminium kerana ia bersedia untuk mencatatkan keputusan kukuh tahun ini berikutan (i) peningkatan harga jualan purata (ASP); (ii) peningkatan pengeluaran; dan (iii) permintaan yang sihat,” kata firma rumah penyelidikan itu.

 

Secara individu, tiga kaunter pilihan UOB Kay Hian Research ialah:

Press Metal Aluminium Holdings Bhd (“beli”; harga sasaran: RM7.40) yang terus menjadi penerima utama harga aluminium yang kukuh disokong oleh kekurangan bekalan struktur dan permintaan yang kukuh.
 Press Metal telah melindung nilai 60% daripada volum jualan aluminiumnya pada AS$2,400/tan metrik (MT) untuk 2022 dan 35% pada AS$2,500/MT untuk 2023. Keutamaan untuk aluminium rendah karbon dan lebih hijau juga memberikan kekuatan kepada harga spot semasa.

 

Malaysia Smelting Corp Bhd (“beli”; TP: RM3.07) yang berada di landasan untuk satu lagi tahun kukuh pada 2022 disokong oleh peningkatan pengeluarannya dan peningkatan dalam margin peleburan daripada penggunaan penuh kilang peleburan mesra alam baharunya.
Walaupun sentimen pasaran yang tidak menentu yang menekan harga bijih timah, firma penyelidikan itu masih percaya bahawa harga akan kekal kukuh dalam jangka panjang walaupun isu bekalan struktur itu akan berterusan.

 

OM Holdings (tidak dinilai; harga semasa: RM2.05) berada di tempat yang menarik untuk mendapat manfaat daripada kenaikan harga ferroaloi yang disokong oleh dinamik bekalan-permintaan yang menggalakkan dari segi struktur. Penggunaan tenaga hidro mesra alam kos rendah, faedah cukai dan keterlihatan pendapatan jangka panjang melalui pengembangan kapasiti dan pelan kepelbagaian meletakkan syarikat itu di hadapan rakan setara globalnya.

 

Tema pembukaan semula ekonomi juga membantu OMH menyelesaikan isu kekurangan tenaga kerjanya dan meneruskan pengeluaran sepenuhnya pada masa hadapan. – DagangNews.com