Prestasi CIMB bagi FY23 melebihi jangkaan, unjuran PATMI FY24-25 dinaikkan sehingga 10% – RHB Investment  | DagangNews Skip to main content

Prestasi CIMB bagi FY23 melebihi jangkaan, unjuran PATMI FY24-25 dinaikkan sehingga 10% – RHB Investment 

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 4 Mac - RHB Investment meningkatkan unjuran keuntungan selepas cukai dan kepentingan minoriti (PATMI) bagi CIMB Group Holdings Bhd untuk tahun kewangan 2024 dan 2025 (FY24-25) sebanyak 9% hingga 10% selepas hasil kewangan syarikat melebihi jangkaan.

 

Semakan menaik ini turut didorong oleh dividen khas tambahan sesaham sebanyak 7 sen.

 

CIMB mencatat keuntungan bersih RM1.7 bilion, peningkatan ketara 29% tahun ke tahun (YoY), menyumbang kepada pendapatan FY23 berjumlah RM7 bilion, mencerminkan peningkatan 28% YoY, melepasi anggaran PATMI FY23 firma dan konsensus masing-masing sebanyak 108% dan 104%.

 

"Meskipun prestasi keuntungan bersih kumpulan dijangka lebih lemah suku ke suku (QoQ), pendapatan bukan faedah (NOII) adalah lebih kukuh dan kos kredit lebih rendah daripada jangkaan berikutan kualiti aset yang menggalakkan," tambahnya dalam nota penyelidikan.

 

RHB Investment berkata margin faedah bersih (NIM) CIMB menurun sebanyak 15 mata asas QoQ disebabkan persaingan deposit di Malaysia dan Indonesia, walaupun terdapat pengembangan di Singapura.

 

"Bagaimanapun, sebahagian daripadanya diimbangi oleh NOII yang lebih kukuh didorong bayaran pengguna dan borong.

 

"Pertumbuhan pinjaman dan deposit kekal kukuh, meningkat 2% QoQ atau 8% YoY. Pertumbuhan pinjaman adalah menyeluruh dan deposit menyaksikan peningkatan 7% QoQ atau 11% YoY dalam akaun simpanan akaun semasa (CASA), didorong inisiatif awal yang  memacu prestasi CASA borong yang mantap," katanya.

 

Mengenai prospek, CIMB menjangkakan pulangan ke atas ekuiti (ROE) untuk 2024 dalam julat 11% hingga 11.5%, sedikit di bawah sasaran cita-cita Forward23+ pada 11.5% hingga 12.5%.

 

"Faktor yang mempengaruhi ini termasuk NIM dan penggunaan modal, dengan tumpuan kepada pengurusan kos pembiayaan untuk berpotensi mencapai sedikit pengembangan NIM.

 

"Walaupun permintaan pinjaman sihat, CIMB menyasarkan untuk mengutamakan pemeliharaan NIM berbanding volum, mengunjurkan pertumbuhan pinjaman 5% hingga 7% bagi 2024, khususnya di Malaysia dan Indonesia," katanya.

 

Selain itu, ia merancang untuk mengekalkan nisbah pembayaran dividen sebanyak 55% tetapi tetap terbuka untuk mengkaji semula strategi ini untuk mengoptimumkan lagi modal jika peluang timbul.

 

RHB Investment telah mengekalkan saranan ‘beli’ dengan meningkatkan harga sasarannya kepada RM7.35 sesaham daripada RM6.88 sebelumnya.

 

Pada pukul 11:49 pagi ini, saham CIMB telah menokok 13 sen atau 2.1% kepada RM6.47 dengan permodalan pasaran sebanyak RM69 bilion.  - DagangNews.com