Proficient jalin usahasama dengan Boustead untuk terajui Revolusi Digital dalam Pengurusan Projek Pembinaan | DagangNews Skip to main content

Proficient jalin usahasama dengan Boustead untuk terajui Revolusi Digital dalam Pengurusan Projek Pembinaan

Nurul Azilah Ahmad Kamil

KUALA LUMPUR 21 Mac  — Proficient menjalin perkongsian berjangka panjang dengan Boustead Holdings Berhad, menerusi perisian proprietari pembinaannya di dalam aspek pengurusan untuk memacu transformasi teknologi melalui proses pengurusan pembinaan dikuasai digital.

 

Dalam perkongsian strategik ini, perisian proprietari Proficient akan digunakan dalam beberapa projek berjuta-juta ringgit Boustead di seluruh Malaysia.

 

Selain itu, Boustead, melaluinya anak syarikat milik penuh, Boustead Digital Services Sdn Bhd, baru-baru ini memperoleh 10% kepentingan dalam Proficient.

 

Boustead juga akan menyuntik pelaburan kewangan untuk meningkatkan perluasan Proficient ke pasaran tempatan dan serantau, di samping mempercepatkan lebih banyak fungsi inovatif dan keupayaan AI pada platformnya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Proficient, Jitin Girdhar berkata, sebagai perintis dalam senario pengurusan pembinaan Malaysia, pihaknya memahami  kepentingan teknologi semakin mendesak di dalam proses operasi pemaju dan syarikat agar lebih cekap.

 

''Menggunakan kepakaran kami dalam pengurusan pembinaan digital akhir ke akhir, kami berhasrat untuk memperkasakan Boustead dengan inovasi terbaik yang memerlukan peralihan yang lancar daripada proses manual seperti kertas kerja, logistik dan inventori, kepada automatik sepenuhnya dan sangat cekap prosedur," katanya.

 

Jitin Girdhar
                     Jitin Girdhar

 


Pengarah Urusan Kumpulan Boustead Dato’ Sri Mohammed Shazalli Ramly berkata, pihaknya percaya usahasama dengan Proficient akan membawa kepada peluang besar yang menggalakkan perusahaan meningkatkan kecekapan mereka melalui pendigitalan proses pengurusan projek yang akan meningkatkan tadbir urus dan ketelusan, mencerminkan nilai ESG (Persekitaran, Sosial dan Tadbir Urus).

 

Menurutnya, ia akan sangat membantu dalam mengawal dan mengurangkan kemungkinan berlakunya salah urus, rasuah atau amalan buruk salah laku manusia dan karenah birokrasi yang tidak relevan.

 

“Bagi Boustead, teknologi canggih perisian akan memberi kelebihan kepada aset kami lengan, dan pada masa yang sama, kami juga bekerjasama dengan Proficient dalam meneroka cara untuk membangunkan modul baharu yang boleh digunakan untuk bahagian industri berat Boustead,” ujarnya.


 

Dato’ Sri Mohammed Shazalli Ramly
                       Dato’ Sri Mohammed Shazalli Ramly

 


Ketua Pegawai Eksekutif Boustead Digital, Nurul Azilah Ahmad Kamil berkata, usahasama ini juga akan memperkenalkan era baharu 'pendigitalan tadbir urus', yang diyakini boleh menambah nilai unggul kepada perniagaan Boustead melalui ketelusan yang dipertingkatkan dan campur tangan manusia yang minimum.

 

''Ini akhirnya akan membawa kepada pengurangan kos sebagai kos lebihan dan kelewatan projek dapat dikurangkan.

 

Perisian asas Proficient telah dilancarkan semasa permulaan wabak COVID-19 pada April 2020 sebagai komitmen syarikat untuk mendorong projek pembinaan yang didorong oleh teknologi pengurusan di Malaysia.

 

Hari ini, Proficient telah bekerjasama dengan beberapa yang terbesar syarikat-syarikat Malaysia termasuk Hap Seng Land dan Naza TTDI. – DagangNews.com