Program RichWorks dengan kerjasama Kemenparekraf di Indonesia bantu usahawan hadapi cabaran ekonomi  | DagangNews Skip to main content

Program RichWorks dengan kerjasama Kemenparekraf di Indonesia bantu usahawan hadapi cabaran ekonomi 

Pengasas RichWorks, Datuk Wira Dr Azizan Osman ketika program program Inner Circle Meeting (ICM) yang berlangsung di Jakarta, Indonesia pada 6 hingga 10 Mac 2023.

KUALA LUMPUR 15 Mac - Selain meningkatkan kapasiti usahawan, RichWorks International Sdn Bhd mendekatkan usahawan dengan rakan kongsi yang juga terdiri daripada komuniti perniagaan menerusi Inner Circle Meeting (ICM), yang berlangsung di Jakarta, Indonesia pada 6 hingga 10 Mac 2023.

 

Ketua Pegawai Eksekutif RichWorks Indonesia, Aryani Firdaus berkata, pihaknya menjemput ahli perniagaan untuk menyambut era pasca pandemik dengan pemansuhan dasar pemerintah pembatasan kegiatan masyarakat (PPKM).

 

Beliau berkata, walaupun terdapat ancaman kemelesetan global, trend pemulihan ekonomi Indonesia diramalkan stabil berikutan terdapat peningkatan dalam pelaburan, penggunaan swasta dan prestasi eksport yang baik.

 

Jelasnya, walaupun prospek ekonomi Indonesia pada 2023 stabil, golongan peniaga perlu tetap berwaspada dalam menjangka beberapa cabaran.

 

“Disebabkan faktor seperti inflasi, kadar faedah yang lebih tinggi dan rantaian bekalan global yang terganggu,” katanya.

 

Menurut Aryani, untuk bertahan dan membangun, ahli perniagaan khususnya perusahaan kecil dan sederhana (PKS) perlu mampu berinovasi dan menyesuaikan diri dengan trend keperluan pengguna.

 

“Bukan itu sahaja, kerjasama dan perkongsian juga merupakan faktor sokongan yang perlu dijalankan oleh ahli perniagaan,” katanya.

 

 

richworks
Para usahawan bergambar ketika program Inner Circle Meeting (ICM) yang berlangsung di Jakarta, Indonesia pada 6 hingga 10 Mac 2023. - Gambar Facebook RichWorks.

 

 

Katanya, bagi menghadapi cabaran tersebut, RichWorks dengan kerjasama Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif (Kemenparekraf) mengadakan program ICM.

 

"Dalam aktiviti ini, peserta bukan sahaja menimba ilmu tetapi juga perkongsian sesama ahli perniagaan. Dengan perkongsian ini, ahli perniagaan dapat membincangkan strategi yang sesuai untuk menghadapi cabaran ekonomi masa depan.

 

 

azizan

 

 

"Apatah lagi dalam era digital ini, kerjasama dan perkongsian perniagaan amat relevan kerana ia boleh menjejaskan prestasi pelaku perniagaan. Supaya usahawan lebih optimis dalam menghadapi ancaman kemelesetan yang masih menghantui ekonomi global," katanya.

 

 

richworks

 

 

RichWorks Indonesia mempunyai program bimbingan dan tunjuk ajar perniagaan untuk ahli perniagaan, terutamanya pemilik perniagaan kecil, lapor Elshinta.com.

 

Katanya, melalui kerjasama ini, ahli perniagaan akan dilengkapi dengan kemahiran dan sumber yang diperlukan untuk mewujudkan perniagaan mampan yang boleh mewujudkan peluang pekerjaan baharu dan menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara. - DagangNews.com