Prospek Mah Sing positif disokong projek M Astra yang mendapat sambutan | DagangNews Skip to main content

Prospek Mah Sing positif disokong projek M Astra yang mendapat sambutan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 14 Okt - MIDF Research positif terhadap prospek Mah Sing Group Bhd dengan jualan hartanah baharu disokong oleh projek M Astra pada FY22 dan FY23.

 

Firma penyelidikan itu berkata ia menjangkakan jualan hartanah yang baik daripada M Astra di Setapak berikutan pendaftaran minat kira-kira 10,000 bakal pembeli di Menara B.

 

"Oleh itu, kami menjangkakan jualan hartanah yang baik daripada M Astra selepas pelancaran rasminya pada November kerana Mah Sing dijangka menukar tempahan kepada jualan dengan pantas berikutan sambutan menggalakkan daripada pembeli," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Firma penyelidikan itu juga menyatakan bahawa Mah Sing mencapai jualan baharu RM1bil dalam 1HFY22, yang meletakkannya di landasan yang baik untuk mencapai sasaran jualan baharu RM2 bilion pada FY22.

 

Mengenai pengurusan kenaikan kos bahan mentah, MIDF berkata Mah Sing menjangkakan akan kurang terjejas oleh kenaikan harga pada pertengahan 2022 berikutan langkah-langkah seperti menguruskan garis masa pemberian kontrak.

 

 

m senyum

 


Kumpulan hartanah itu juga berjaya menaikkan harga projeknya seperti M Senyum di Salak Tinggi dan Sensory di Southville City yang akan membantu mengurangkan kesan kenaikan harga bahan mentah, tambahnya.

 

Kunci kira-kira Mah Sing kekal sihat dengan penggearan bersih sebanyak 0.34x pada Jun 2022, membolehkan syarikat berada pada kedudukan kewangan yang kukuh untuk pelaksanaan perbankan tanah.

 

“Kami mendapati Mah Sing masih mencari tanah di Lembah Klang dengan potensi kawasan sasaran baharu di Perak, Seremban dan Melaka.

 

"Selain itu, Mah Sing juga menyasar untuk mengembangkan pembangunan hartanah perindustrian yang biasanya memperoleh margin yang lebih tinggi," kata MIDF.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan syor "beli" ke atas Mah Sing dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak 74 sen.

 

“Kami mengesahkan prospek jualan baharu Mah Sing yang positif yang didorong oleh strateginya menjual hartanah dalam julat harga mampu milik.

 

"Permintaan untuk hartanah julat harga mampu milik Mah Sing kekal disokong oleh minat membeli rumah kerana kira-kira 65% daripada pembelinya berumur 35 tahun ke bawah," katanya. - DagangNews.com