Prospek pertumbuhan KIP REIT dijangka kukuh pada FY24 disokong strategi pengembangan aset – TA Research | DagangNews Skip to main content

Prospek pertumbuhan KIP REIT dijangka kukuh pada FY24 disokong strategi pengembangan aset – TA Research

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 20 Julai - TA Research menjangkakan prospek pertumbuhan KIP Real Estate Investment Trust (KIP REIT) untuk tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024 (FY24) adalah cerah, disokong oleh kedua-dua strategi pengembangan organik dan bukan organik.

 

Menurut firma penyelidikan itu, pihak pengurusan KIP REIT merancang untuk terus mengembangkan aset secara organik dengan menumpukan pada inisiatif mempertingkatkan aset.

 

Jelasnya, projek naik taraf aset KIPMall Bangi, yang merangkumi penambahbaikan reka bentuk dalaman, kemudahan dan rupa, hampir siap dan dijangka meningkatkan kadar penghunian pusat beli-belah daripada 73% kepada 90% apabila siap pada September 2023.

 

Dari segi pertumbuhan bukan organik, firma itu berkata cadangan pengambilalihan KIPMall Kota Warisan dengan harga RM80 juta, yang dijangka siap pada suku kedua tahun kewangan 2024 (2QFY24) (antara November dan Disember), merupakan pencapaian penting bagi KIP REIT dalam memperluaskan jumlah aset di bawah pengurusannya melebihi RM1 bilion.

 

“Pengambilalihan ini dijangka akan menghasilkan pertambahan, dengan hasil pendapatan hartanah bersih sebanyak 8%, melebihi hasil purata hartanah runcit lain KIP REIT untuk FY22 pada 6.7% dan unjuran hasil pengagihan FY24 kami sebanyak 7.8%,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

TA Research berkata pengurusan KIP REIT menyasarkan untuk mengembangkan portfolio melalui pengambilalihan akretif aset yang pelbagai, termasuk hartanah runcit, perindustrian dan komersial yang berkualiti daripada aset KIP dan pengambilalihan pihak ketiga.

 

Di samping itu, pasukan pengurusan optimis untuk mengembangkan asas aset perindustrian dan mendapatkan penyewaan jangka panjang dengan pulangan yang stabil, memandangkan jangkaan prestasi kukuh sektor perindustrian.

 

Tambahan pula, KIP REIT telah menetapkan sasaran untuk meningkatkan nilai portfolio kepada RM1.5 bilion menjelang FY26.

 

Mengulas mengenai prestasi tahun kewangan 2023 (FY23) yang dijadualkan keluar pada minggu depan, firma itu berpendapat suku keempat tahun kewangan 2023 (4QFY23) akan mendorong keuntungan bersih tahun penuh KIP REIT sebanyak 12% sehingga 17% tahun ke tahun (YoY).

 

“Bagi tahun penuh FY23, kami menjangkakan prestasi lebih teguh disebabkan 1) asas rendah pada FY22 kesan Perintah Kawalan Pergerakan Penuh (PKPP), 2) pertumbuhan stabil dalam pusat beli-belah berteraskan komuniti sedia ada, yang menyediakan sebahagian besar barangan keperluan dan 3) pendapatan pajakan daripada tiga hartanah perindustrian di Klang yang telah selesai diambil alih pada 15 Disember 2022,” tambahnya.

 

Oleh itu, TA Research mengekalkan unjuran pendapatan KIP REIT pada FY23-FY25 dan saranan ‘beli’ dengan harga sasaran (TP) pada RM1.05 seunit, berdasarkan hasil sasaran tahun 2024 sebanyak 6.75%.

 

KIP REIT didagangkan tidak berubah pada 90 sen dengan modal pasaran bernilai RM545.7 juta. - DagangNews.com