Prospek pertumbuhan pendapatan Uzma pada FY24 positif didorong tempahan kukuh, margin mampan – Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Prospek pertumbuhan pendapatan Uzma pada FY24 positif didorong tempahan kukuh, margin mampan – Kenanga Research

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 20 Okt - Prospek pertumbuhan pendapatan Uzma Berhad pada tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024 (FY24) meyakinkan, didorong tempahan kukuh dan margin yang mampan, menurut Kenanga Research.

 

Firma penyelidikan itu berkata kumpulan itu mempunyai aliran tempahan yang kukuh kerana pengeluar minyak memberi tumpuan dalam meningkatkan pengeluaran di kemudahan sedia ada (brownfield) mereka (berbanding projek pembangunan baharu [greenfield]).

 

“Ia menjangkakan peningkatan dalam aktiviti huluan brownfield di dalam negara kerana pengeluar minyak memberi tumpuan dalam meningkatkan pengeluaran di kemudahan sedia ada mereka memandangkan pekerjaan brownfield memerlukan komitmen kos jangka panjang yang kurang (berbanding projek greenfield).

 

“Kami percaya bahawa kami telah mencerminkan dengan secukupnya dalam unjuran pengembangan 22% tahun ke tahun dalam pendapatan Uzma pada FY24,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Sebaliknya, Kenanga Research berkata ia mengekalkan andaian lebih konservatif terhadap margin pendapatan sebelum faedah dan cukai (EBIT) kumpulan yang kembali normal kepada 12.7% pada FY24 (berbanding 22.5% pada FY23), berdasarkan tekanan kos tinggi yang berterusan dalam industri perkhidmatan huluan.

 

Sementara itu, projek solar 50MW (megawatt) kumpulan itu di Sungai Petani kini dalam peringkat pembersihan tapak.

 

“Ia mengikut jadual untuk dimulakan sepenuhnya menjelang FY25. Kami menjangkakan sumbangan keuntungan selepas cukai (PAT) sebanyak kira-kira RM2 juta hingga RM3 juta setahun berdasarkan andaian tarif 20 sen setiap kilowatt jam (kwj),” tambahnya.

 

Sebagai imbasan, firma itu berkata Uzma telah memperoleh lanjutan daripada Suruhanjaya Tenaga (EC) untuk tempoh perjanjian pembelian kuasa dari 21 hingga 25 tahun untuk projek solar berskala besar 4 (LSS4) 50 MW ini.

 

Berkenaan prospek pula, firma itu berkata Petronas telah pun menunjukkan tanda kukuh untuk meningkatkan permintaannya bagi penyelenggaraan huluan atau aktiviti brownfield dengan Tinjauan Aktiviti Petronas 2023-2025 menyatakan bahawa ia memerlukan 21 unit kerja hidraulik (HWU).

 

“Ini mungkin menunjukkan peningkatan permintaan untuk saiz armada HWU Uzma,” katanya.

 

Kenanga Research mengekalkan unjuran pendapatan, saranan ‘outperform’ dan harga sasaran (TP) RM1.05 sesaham.

 

Pada pukul 10:18 pagi, saham Uzma menokok 1 sen atau 1.3% kepada 77 sen dengan permodalan pasaran berjumlah RM298.2 juta.  - DagangNews.com