Proton Saga catat jualan suku pertama terbaik dalam tempoh 12 tahun | DagangNews Skip to main content

Proton Saga catat jualan suku pertama terbaik dalam tempoh 12 tahun

Saga mencatatkan jualan suku pertama terbaik dalam tempoh 12 tahun manakala S70 mendominasi segmen.
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 4 April - Proton menjual sebanyak 39,150 unit kenderaan dalam tempoh suku pertama tahun ini yang juga suku terbaik dalam tempoh 12 tahun bagi Proton Saga.

 

Jualan Proton Saga pada tiga bulan pertama 2024 adalah sebanyak 18,247 unit, terbaik sejak 2013.

 

"Setelah mencatat rekod jualan baharu pada tahun 2023, jualan volum industri (TIV) untuk pasaran automotif Malaysia dianggarkan berjumlah 202,492 unit untuk tiga bulan pertama tahun 2024, bersamaan dengan pertumbuhan 5.1%. 

 

"Pegangan pasaran untuk PROTON dianggarkan pada 19.3%, kedua tertinggi di antara semua jenama automotif," kata Proton dalam kenyataan media hari ini.

 

Katanya, jualan eksport bagi suku pertama tahun ini adalah 63% lebih tinggi daripada tempoh sama tahun lalu.

 

“Suku pertama tahun 2024 berakhir secara positif untuk Proton. Tanpa faktor luaran yang meggalakkan pertumbuhan jualan tahun ini, angka yang dicapai menawarkan bacaan permintaan pasaran yang lebih tepat.

 

"Industri automotif di Malaysia terus rancak dan ini terbukti dengan pertumbuhan keseluruhan dalam TIV," jelasnya.

 

Sementara itu, bagi bulan Mac 2024, Proton berkata, jualan yang kukuh untuk pasaran domestik dan eksport dicatatkan dengan 12,666 jualan dilaporkan dengan 5,906 daripadanya ialah Proton Saga termasuk 93 unit untuk pasaran eksport.

 

s70
PROTON S70

 

Katanya, Proton S70 pula telah membuka segmen pasaran baharu bagi Proton dengan 2,072 unit dijual pada bulan Mac (35 unit eksport) menjadikan jumlah jualan bagi suku pertama 5,828 unit. 

 

Jelas Proton, walaupun jumlah pengeluaran masih mengejar permintaan, peneraju kelas sedan segmen C kini menjadi model kedua terlaris dalam rangkaian Proton.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton Edar, Roslan Abdullah berkata, untuk sepanjang tahun ini, Proton akan mencari pertumbuhan jualan yang berterusan dengan bekerjasama rapat bersama vendor.

 

Katanya, ini bagi menghasilkan lebih banyak unit model terlaris seperti Proton Saga dan Proton S70, sambil terus membina volum jualan eksport. 

 

"Kami yakin dapat memenuhi sasaran pertumbuhan sambil berusaha ke arah komitmen yang lain seperti pembangunan dan pengenalan model EV berjenama sendiri pada masa hadapan,” katanya.

 

trinidad
Majlis pelancaran Proton X50 dan X90 di Trinidad dan Tobago 13 Mac lalu

 

Sementara itu, Proton memaklumkan, Ansa Motors, pengimport dan pengedar Proton di Trinidad dan Tobago melancarkan Proton X50 dan Proton X90 di pasaran negara Carribean itu.

 

Pelancaran Proton X50 dan X90 itu berlangsung 13 Mac di satu acara yang diadakan di cawangan mereka di Charles Street, Port of Spain.- DagangNews.com