Prudential perkenal pelan perlindungan penyakit kritikal lelaki dan wanita serendah RM53 sebulan | DagangNews Skip to main content

Prudential perkenal pelan perlindungan penyakit kritikal lelaki dan wanita serendah RM53 sebulan

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 15 Jan - Prudential Malaysia Assurance Berhad (PAMB) memperkenalkan dua pelan komprehensif PRUMan dan PRULady, bagi menangani keperluan kesihatan dan risiko yang berbeza khusus untuk lelaki dan wanita, serendah RM53 sebulan.

 

PAMB berkata, pada separuh pertama 2023, kanser payudara merupakan tuntutan tertinggi yang dibayar dalam kategori tuntutan perubatan, dengan peningkatan sebanyak 19.3% dalam tempoh sama.

 

Katanya, kanser payudara adalah penyakit yang sering dihidapi wanita di Malaysia, yang mana kira-kira satu daripada 19 wanita di negara ini berisiko menghidapnya.

 

"Bagi lelaki Malaysia, kanser prostat kekal sebagai kanser ketiga yang sering dihidapi dengan 7.7 kes bagi setiap 100,000 penduduk di Malaysia," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Ketua Pegawai Pemasaran dan Pengedaran Perkongsian PAMB, Eric Wong berkata, Prudential Malaysia mempunyai sejarah yang panjang dalam menyediakan rumusan perubatan khusus yang memenuhi keperluan pelanggan. 

 

"Dalam 100 tahun kami, ia merintis banyak produk inovatif. Kami adalah yang pertama di negara ini melancarkan pelan khusus wanita dan yang pertama melancarkan pelan penyakit kritikal khusus jantina. 

 

"Ia bersesuaian dengan pelancaran rumusan insurans pertama secara eksklusif untuk lelaki Malaysia supaya mereka boleh menguruskan keperluan kesihatan masa depan mereka," katanya.

 

 

prudential

 

 

Menurut PAMB, pelan itu menawarkan liputan komprehensif sehingga 260% untuk kanser jantina khusus seperti payudara, ovari, serviks, prostat, testis dan lain-lain penyakit. 

 

Katanya, kedua-dua pelan termasuk manfaat penjagaan kesuburan sehingga RM15,000 untuk rawatan persenyawaan in vitro (IVF) dan 'Intrauterine Insemination (IUI)'. 

 

"Satu lagi yang pertama dalam pasaran ialah manfaat penjagaan kesuburan meliputi pengawetan krio untuk sperma dan oosit jika pesakit perlu menjalani kemoterapi atau radioterapi," katanya.

 

Tambahnya, memahami kepentingan mengekalkan kesihatan emosi dan penjagaan kesejahteraan fizikal, kedua-dua pelan menyediakan perlindungan sehingga RM5,000 untuk penjagaan kesihatan mental dan diagnosis jerawat teruk, juga yang pertama di pasaran. - DagangNews.com