Radium senarai pendek tiga tanah di Lembah Klang untuk projek pembangunan baharu - Malacca Securities | DagangNews Skip to main content

Radium senarai pendek tiga tanah di Lembah Klang untuk projek pembangunan baharu - Malacca Securities

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 8 Mei - Radium Development Berhad sedang berusaha untuk menambah simpanan tanah mereka dengan menggunakan hasil tawaran awam permulaan (IPO) dan telah menyenarai pendek tiga lot tahan di Lembah Klang untuk projek pembangunan bertingkat.

 

Malacca Securities berkata, kumpulan itu juga  memeterai perjanjian usaha sama dengan Kadar Jutajaya Sdn. Bhd. untuk pembangunan 404 unit Residensi Wilayah dan 932 unit kondominium yang dijangka bermula pada separuh pertama 2024 namun tertakluk kepada kelulusan pihak berkuasa berkaitan.

 

Firma itu berkata, kumpulan itu sebelum ini telah menyelesaikan empat projek (projek kondominium dan rumah mampu milik) sejak 2017 dengan nilai pembangunan kasar (GDV) gabungan RM2.13 bilion.

 

"Kami memahami bahawa disebabkan kebolehcapaian kepada pengangkutan awam dan kedudukan cemerlang di wilayah Kuala Lumpur, semua projek telah mencapai kadar penggunaan penuh dalam tempoh enam hingga 18 bulan.

 

"Kumpulan itu sedang mengusahakan tiga projek bertingkat tinggi dengan GDV gabungan RM1.78 bilion selain itu Suite Canselor (R Suites Chancery Residences) yang dilancarkan baru-baru ini, yang terdiri daripada 944 unit SOHO dan mempunyai anggaran GDV sebanyak RM474.4 juta, dijadualkan siap pada suku keempat 2025," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, Radium memberi tumpuan kepada pembinaan bangunan kediaman bertingkat di bandar Kuala Lumpur, termasuk kondominium, rumah pangsa servis, dan rumah mampu milik di bawah inisiatif sendiri.

 

Katanya, kumpulan itu juga berada di landasan untuk melancarkan satu lagi projek bertingkat tinggi yang terletak di Sg. Besi yang terdiri daripada 1,218 unit pangsapuri dan 1,218 unit Residensi Wilayah yang terletak di atas tanah 3.9 hektar yang akan membawa anggaran jumlah GDV sebanyak RM994.5 juta.

 

"Projek itu akan untuk dilancarkan pada suku ketiga 2023 dan dijangka siap pada suku keempat 2027," katanya.

 

Firma itu bagaimanapun tidak menetapkan sebarang saranan tetapi memberikan harga wajar (FV) 59 sen sesaham. - DagangNews.com