Rafizi: Malaysia pikat pelabur China untuk membina lebih banyak pusat data — ​​​​​​​Bloomberg | DagangNews Skip to main content

Rafizi: Malaysia pikat pelabur China untuk membina lebih banyak pusat data — ​​​​​​​Bloomberg

KUALA LUMPUR 26 Jun - Malaysia sedang berbincang dengan pelabur China yang berpotensi untuk membina pusat data di negara Asia Tenggara, kerana ia berusaha menarik lebih banyak pelaburan "berkualiti tinggi", menurut Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

 

Kerajaan akan mengukuhkan penawaran infrastrukturnya untuk memanfaatkan ledakan kecerdasan buatan, kata Rafizi dalam temu bual dengan Stephen Engle dari Bloomberg Television.

 

Gergasi teknologi AS, Microsoft Corp, Google dan Nvidia Corp telah pun mengumumkan rancangan untuk membina pusat data di Malaysia pada tahun lalu.

 

Syarikat China juga berminat membangunkan lebih banyak perkhidmatan untuk firma teknologi negara yang ingin memasuki pasaran Asia Tenggara, katanya. 

 

“Kami sedang berusaha mempercepatkan peralihan Malaysia daripada bahagian belakang industri semikonduktor kepada bahagian hadapan,” dengan reka bentuk litar bersepadu dan pusat data, kata Rafizi.

 

Menteri itu berkata beliau tidak mengadakan perbincangan dengan syarikat China mengenai menggunakan operasi Malaysia mereka sebagai pangkalan untuk memintas tarif AS. - DagangNews.com