Rakyat Malaysia tidak perlu bimbang pelaksanaan semula GST, kata pakar pelaburan HSBC | DagangNews Skip to main content

Rakyat Malaysia tidak perlu bimbang pelaksanaan semula GST, kata pakar pelaburan HSBC

Rakyat wajar lebih bimbang sama ada negara dapat memulihkan ekonomi dengan kukuh selepas pandemik COVID-19. 

KUALA LUMPUR 7 Jun -: Rakyat Malaysia tidak perlu terlalu bimbang tentang cadangan pelaksanaan semula cukai barang dan perkhidmatan (GST), menurut James Cheo, ketua pegawai pelaburan swasta global HSBC dan kekayaan Asia Tenggara.

 

Sebaliknya ujar beliau, rakyat wajar lebih bimbang sama ada negara dapat memulihkan ekonomi dengan kukuh selepas pandemik COVID-19. 

 

"Walaupun pandemik dan gangguannya telah mendorong harga menjadi sangat tinggi bersama-sama dengan fenomena inflasi, penggunaan GST pada masa inflasi akan meningkatkan lagi harga barangan dan perkhidmatan, dan pengguna mungkin menghentikan beberapa pembelian dalam jangka pendek," katanya semasa taklimat maya Tinjauan Pelaburan 2H2022 HSBC di sini hari ini.

 

“Tetapi persoalannya, bagaimana ia akan menjejaskan penggunaan? Adakah ia benar-benar akan mengurangkan penggunaan dalam jangka masa panjang?

 

"Saya rasa tidak. Ia benar-benar bergantung kepada kekuatan ekonomi, pertumbuhan gaji dan prospek jangka panjang keuntungan produktiviti negara, dan saya fikir Malaysia mempunyai semua pilihan yang baik untuk itu," katanya.

 

"Dalam erti kata itu, rakyat Malaysia tidak perlu terlalu bimbang tentang kenaikan GST. Jadi saya fikir apa yang penting ialah akhirnya, pembukaan semula ekonomi dengan kukuh.

 

"Saya fikir faktor-faktor itu lebih penting daripada kenaikan cukai pengguna. Secara keseluruhan, kenaikan dalam GST itu dilihat di banyak pasaran di seluruh dunia, bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di Singapura,” tambahnya, menurut The Edge Markets.

 

 

James Cheo
                                              JAMES CHEO

 

 

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata pada 5 Jun bahawa kerajaan masih mengkaji kemungkinan memperkenalkan semula GST dan belum membuat keputusan.

 

Perdana Menteri berkata GST mampu meluaskan asas hasil negara dan kerajaan tidak menolak kemungkinan ia diperkenalkan semula kerana ia adalah cara yang berkesan untuk meningkatkan pendapatan negara dan memerangi inflasi serta peningkatan kos sara hidup.

 

Pada Mac tahun ini, Kementerian Kewangan mempertimbangkan pengenalan semula GST sebagai sebahagian daripada pembaharuan cukai yang komprehensif untuk mengukuhkan kapasiti penjanaan hasil negara.

 

Bank pusat, Bank Negara Malaysia, turut menyokong idea memperkenalkan semula GST kerana ia akan meringankan beban kewangan yang berat kepada kerajaan.

 

GST mula diperkenalkan di Malaysia pada 1 April 2015 oleh kerajaan Barisan Nasional pada kadar 6% namun digantung pada 1 Jun 2018 dan akhirnya dimansuhkan dan digantikan dengan cukai jualan dan perkhidmatan pada 1 Sept 2018 oleh kerajaan Pakatan Harapan.

 

Kadar cukai jualan semasa ialah 5% dan 10%, manakala cukai perkhidmatan ialah 6%. - DagangNews.com