RAM Ratings tingkatkan penarafan Cahya Mata Sarawak kepada positif | DagangNews Skip to main content

RAM Ratings tingkatkan penarafan Cahya Mata Sarawak kepada positif

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 April - RAM Ratings telah menyemak unjuran penarafan jangka panjang Cahya Mata Sarawak Berhad (Cahya Mata) daripada stabil kepada positif memandangkan profil perniagaan dan kewangan Kumpulan yang bertambah baik.

 

Penarafan kredit korporat AA3/P1 Cahya Mata dan penarafan AA3 bagi Program MTN Islamik RM2.0 bilion (2017/2037) telah disahkan.

 

Menurut firma penaragan itu lagi, bahagian pembuatan fosfat baharu Cahya Mata (Cahya Mata Phosphates) memulakan pentauliahan pengeluaran dan akan beralih kepada operasi komersial menjelang pertengahan 2023.

 

"Bahagian ini dijangka menjadi penyumbang pendapatan yang ketara mulai fiskal 2024. Ini akan mempelbagaikan profil perniagaan tertumpu pembinaan semasa Kumpulan dan mengukuhkan lagi profil kewangannya, dengan sumbangan segmen berpotensi mencecah separuh daripada pendapatan Kumpulan.

 

"Kami juga melihat Kumpulan sebagai penerima langsung daripada peningkatan dalam aktiviti pembinaan Sarawak. Penarafan mungkin dinaik taraf jika Cahya Mata Phosphates dapat menunjukkan prestasi operasi dan kewangan yang stabil.

 

"Walau bagaimanapun, kami menyedari cabaran dalam meningkatkan pengeluaran. Sebarang penyimpangan ketara daripada rancangan Cahya Mata dan realisasi pendapatan jangkaan operasi fosfat mungkin menjamin pengembalian prospek kepada stabil," kata firma itu.

 

RAMS Rating berkata, buat masa ini, Cahya Mata telah menggunakan pendekatan berhati-hati, memfokuskan dahulu pada penstabilan operasi sebelum mengkomersialkan baki dua relau dengan bantuan pakar industri sebagai penasihat.

 

Segmen itu dijangka mencatatkan kerugian yang lebih kecil tahun ini, yang dilihat tidak memberi kesan material terhadap profil kewangannya yang teguh.

 

Penarafan itu terus disokong oleh kedudukan kukuh Cahya Mata dalam industri simen Sarawak, yang mendapat manfaat secara langsung daripada tumpuan berterusan negeri ini terhadap pembangunan infrastruktur.

 

Pemulihan dalam aktiviti pembinaan negeri menyokong kenaikan 23.9% dalam barisan teratas FY Dis 2022 Kumpulan kepada RM1.01 bilion.

 

Profil kewangannya yang kukuh dijangka terus kukuh dalam tempoh tiga tahun akan datang, dengan kedudukan tunai bersih yang semakin meluas dan liputan hutang aliran tunai operasi melebihi 0.3 kali.

 

Kebergantungan berat Cahya Mata kepada ekonomi Sarawak, kekurangan kepelbagaian geografi dan perniagaan teras kitaran Kumpulan adalah penyederhana penarafan.

 

Penonjolan pendapatan Cahya Mata Phosphates yang semakin meningkat akan mengurangkan pendedahan kepada faktor-faktor ini.

 

Kumpulan juga menjangkakan sumbangan sederhana daripada perniagaan yang diperoleh baru-baru ini dalam penggerudian cecair dan pengurusan sisa penggerudian menjadi lebih bermakna dalam jangka panjang.

 

Pada 2021, Cahya Mata merombak lembaga pengarah dan komposisi pengurusan kanan berikutan jurang tadbir urus yang dikenal pasti. Lembaga mengambil langkah untuk mengukuhkan dan terus menambah baik kawalan dalaman dan pengurusan risiko. - DagangNews.com