Reneuco, MBI bangunkan projek tenaga hijau di Kedah | DagangNews Skip to main content

Reneuco, MBI bangunkan projek tenaga hijau di Kedah

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 30 Ogos - Reneuco Berhad (Reneuco) menandatangani dua memorandum persefahaman (MoU) dengan Menteri Besar Kedah Incorporated (MBI) untuk membangunkan projek tenaga hijau yang akan meliputi biojisim, hidro dan solar semasa Sidang Kemuncak Tenaga Lestari Antarabangsa (ISES) di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, semalam.

 

MoU pertama adalah antara Reneuco dan MBI untuk bekerjasama dan membentuk konsortium untuk membangunkan dan membida Loji Janakuasa Biojisim dan Loji Tenaga Hidro Kecil di Kedah untuk penyerahan bidaan tender kepada Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA).

 

MoU kedua ialah antara Reneuco, MBI, Persatuan Industri Fotovoltaik Malaysia dan Itramas Corporation Sdn. Bhd. (Itramas Corporation) untuk bersama-sama membangunkan rancangan dan menyokong cita-cita penyahkarbonan di wilayah utara melalui pembangunan projek tenaga pembaharuan melalui sumber solar, hidro dan biojisim di Kedah.

 

Dalam kedua-dua MoU tersebut, MBI akan membantu dalam hal berkaitan negeri yang berkaitan dengan tanah, kelulusan, permit dan lain-lain, manakala Reneuco dan pihak lain akan menyediakan kepakaran, sumber dan teknologi yang diperlukan untuk tujuan MOU. 

 

Reneuco akan terus berkongsi dan membangunkan kepakaran dan pengalaman syarikat tempatan dalam bidang tenaga boleh diperbaharui.

 

Pengerusi Eksekutif Reneuco, Datuk Mustakim Mat Nun berkata, beliau berterima kasih kepada Kerajaan Negeri Kedah kerana memberi kepercayaan untuk membangunkan teras tenaga boleh diperbaharui negeri itu. 

 

Beliau berkata, ia bukan sahaja dalam satu kawasan hidro tetapi juga melibatkan biojisim dan solar. 

 

 

reneuco
Datuk Mustakim Mat Nun

 

 

"Selepas negeri Terengganu baru-baru ini, pengesahan daripada Kedah amat dihargai dan akan memberi kita peluang besar di negeri ini.

 

“Penglibatan Persatuan Industri Fotovoltaik Malaysia dan Perbadanan Itramas dalam projek itu adalah bukti keupayaan kami untuk bekerjasama dengan pelbagai pihak untuk meneruskan agenda mampan dan hijau.

 

“MoU ini menandakan projek pertama kami di Kedah dan amat bermakna kerana ia juga mewakili projek pertama kami di utara Malaysia. Pada masa yang sama, ini meningkatkan jejak kami di Semenanjung Malaysia," katanya dalam satu kenyataan.

 

MoU itu dijangka menghasilkan projek masa depan yang akan menyumbang secara positif kepada kewangan masa depan kumpulan. 

 

Pelan pembangunan bersama antara kedua-dua pihak diharap dapat memperkenalkan lebih banyak peluang di Malaysia, nilai ekonomi negeri dan mewujudkan peluang pekerjaan ke arah 40% terbawah kumpulan pendapatan isi rumah Malaysia. - DagangNews.com