RHB Investment mulakan liputan ke atas Pentamaster dengan saranan 'beli', TP RM6.16 sesaham | DagangNews Skip to main content

RHB Investment mulakan liputan ke atas Pentamaster dengan saranan 'beli', TP RM6.16 sesaham

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 27 Jun - RHB Investment memulakan liputan ke atas Pentamaster Corp Bhd dengan saranan 'beli' pada harga sasaran (TP) RM6.16 sesaham.

 

Firma penyelidikan itu optimis terhadap potensi pendapatan jangka pendek kumpulan, didorong oleh permintaan yang meningkat dalam segmen rumusan automasi kilang dan pemulihan dalam ruang semikonduktor yang seharusnya meningkatkan unit peralatan ujian automatiknya.

 

Katanya, pasaran cip automotif dijangka mengalami pertumbuhan eksponen, dengan peranti semikonduktor kuasa seperti silikon karbida (SiC), galium nitrida (GaN) dan transistor bipolar pintu terlindung mendapat permintaan tinggi, memandangkan kemunculan kenderaan elektrik.

 

"Industri Pengilang Peralatan Semikonduktor (SEMI) menjangkakan peningkatan 0.7% suku tahun ke suku tahun dalam perbelanjaan modal pada suku kedua 2024, berikutan penurunan sebanyak 17% tahun ke tahun pada suku eempat 2023 dan 11% pada suku pertama tahun ini," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

TA Securities berkata, beberapa pemain industri semikonduktor dijangka terus melabur dalam kemudahan pembuatan dan fabrikasi SiC, berikutan percambahan bahan semikonduktor tersebut. 

 

Katanya, ujian automatik kumpulan dan rumusan burn-in untuk modul kuasa berkaitan SiC dan GaN seharusnya membolehkannya memanfaatkan arah aliran ini.

 

“Kami meramalkan kadar pertumbuhan tahunan kompaun pendapatan tiga tahun (FY2024-26) sebanyak 18.2%, terutamanya didorong oleh pertumbuhan unit peranti perubatan, ditambah dengan pemulihan segmen automotif dan semikonduktor.

 

"Kumpulan itu mempunyai kunci kira-kira yang sihat dan tunai bersih sebanyak RM490 juta (69 sen sesaham) pada FY23.

 

“Kami mengagihkan 33 kali P/E FY2025 dan menggunakan premium 2% (berdasarkan skor 3.1 ESG) kepada nilai intrinsiknya untuk memperoleh TP kami,” katanya.- DagangNews.com