RHB, PayNet tingkatkan keselamatan pembayaran melalui DuitNow QR Plug & Play | DagangNews Skip to main content

RHB, PayNet tingkatkan keselamatan pembayaran melalui DuitNow QR Plug & Play

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 1 Dis - RHB Banking Group dengan kerjasama Payments Network Malaysia (PayNet) melancarkan DuitNow QR Plug & Play yang mengandungi kotak suara bagi meningkatkan dan mengukuhkan keselamatan pembayaran untuk pengguna dan peniaga.

 

Kotak bunyi DuitNow QR Plug & Play ialah alat pencegahan penipuan elektronik yang menyokong kod QR statik dan dinamik, yang disepadukan dengan lancar ke dalam sistem tempat jualan pedagang. 

 

Ia menyediakan kaedah yang selamat dan boleh disahkan untuk kedua-dua pengguna dan peniaga untuk mengesahkan kesahihan pemindahan DuitNow yang dibuat melalui kod QR. 

 

Setelah berjaya menerima pemindahan DuitNow, kotak bunyi menjana makluman pendengaran dan paparan visual, memberikan jaminan masa nyata bahawa pedagang yang dimaksudkan telah menerima jumlah pembayaran yang betul.

 

Pengarah Urusan Perbankan Borong RHB Bank Bhd, Syed Ahmad Taufik Albar berkata, pengenalan kotak bunyi DuitNow QR Plug & Play menangani isu keselamatan pembayaran yang kritikal, kebimbangan yang telah berkembang dengan ketara dengan peningkatan pergantungan pada transaksi tanpa tunai. 

 

"Walaupun kami tidak boleh mempertikaikan nilai kod QR untuk memudahkan transaksi kewangan, kami mengakui risiko keselamatan yang terlibat. Ini termasuk kod QR palsu yang menipu pengguna untuk memindahkan wang mereka ke akaun bank penipu, atau pelanggan tidak jujur ​​yang menggunakan resit pembayaran palsu untuk memperdaya peniaga supaya mempercayai bahawa pembayaran telah dibuat.

 

"Sebagai tindak balas kepada ini, kotak bunyi Plug & Play berfungsi sebagai alat pencegahan penipuan inovatif yang memberi manfaat kepada peniaga dan pengguna kerana ia serentak menangani kebimbangan daripada kedua-dua pihak melalui amaran bunyi dan visual. 

 

 

rhb

 

 

"Sebagai bank pertama yang memperkenalkan kotak bunyi QR DuitNow, langkah ini mencerminkan komitmen berterusan kami untuk melindungi peniaga dan pengguna daripada penipu yang mengeksploitasi kemudahan pembayaran tanpa tunai," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Dalam fasa awalnya, RHB akan menawarkan alat tersebut kepada perusahaan mikro kecil dan sederhana (PKS) di lokasi pinggir bandar sebagai sebahagian daripada usaha bersama PayNet untuk memacu rangkuman kewangan pada Disember 2023. 

 

 

RHB

 

 

Pada Januari 2024, kumpulan akan melancarkan rumusan kepada perniagaan dengan volum transaksi kewangan yang tinggi, termasuk kedai makanan dan minuman (F&B), kedai runcit, pasar malam dan pelbagai peruncit.

 

Ketua Pegawai Komersial PayNet, Gary Yeoh pula berkata, kerjasama dengan RHB menggariskan komitmen PayNet dalam memperkasa pertumbuhan peniaga mikro untuk berkembang maju dalam ekonomi digital Malaysia.

 

"Inisiatif ini akan membolehkan perniagaan dan pengguna menikmati faedah pendigitalan pembayaran tanpa menjejaskan keselamatan, kebolehpercayaan dan etika piawaian," katanya. - DagangNews.com