Ringgit diunjur kekal lemah sehingga 2022  | DagangNews Skip to main content

Ringgit diunjur kekal lemah sehingga 2022 

Oleh NABILA YASMIN RAZIB

nabila@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 29 Sept. - Fitch Solution menyemak semula unjuran yang dibuat terhadap ringgit pada tahun hadapan daripada RM4.10 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS$) kepada RM4.20 selepas menjangkakan mata wang tempatan itu akan terus lemah pada 2022.

Dalam nota penyelidikannya hari ini, firma penarafan antarabangsa itu berkata, tinjauan jangka pendek untuk ringgit tetap lemah disebabkan oleh gelombang jangkitan COVID-19 yang masih serius dan pelonggaran fiskal yang telah dan akan terus dilakukan untuk menyokong ekonomi berikutan wabak tersebut.

"Sementara itu, prospek jangka panjang untuk ringgit telah memburuk dengan kecenderungan bank-bank pusat utama di seluruh dunia, walaupun penurunan akan dibendung oleh penilaian rendah dari terma kadar pertukaran efektif sebenar (REER) dan aktiviti ekonomi yang lebih kukuh pada 2021," katanya. di sini hari ini.

Tambahnya, sejak kemas kini terakhir pada Jun 2021, ringgit semakin lemah, merosot 0.3% berbanding AS$ untuk diperdagangkan pada RM4.18 / AS$ pada 24 September, daripada RM4.16 / AS$ pada 23 Jun, menjadikan purata tahunan sehingga kini bernilai RM4.13 / AS$.

Fitch Solution berkata, dalam jangka masa panjang, kecenderungan bank sentral utama global, terutamanya Rizab Persekutuan AS dan cabaran COVID-19 Malaysia akan menekan ringgit

"Oleh itu, kami menjangkakan ringgit akan diperdagangkan antara RM3.80 / AS$ dan RM4.50 / AS$ pada tahun hadapan, " katanya.

Tambahnya, tinjauan ekonomi yang lemah akibat cabaran pandemik akan terus membebani ringgit dalam beberapa bulan akan datang.

"Kami mengekalkan unjuran RM4.15/AS$ pada tahun 2021.

"Pada pandangan kami, ringgit akan terus menghadapi tekanan susut nilai sepanjang 2021 dari kesan ekonomi dari gelombang ketiga jangkitan COVID-19 yang berterusan," katanya. -DagangNews.com