Sarawak dijadual ambil alih pengendalian Pelabuhan Bintulu menjelang Julai 2023  | DagangNews Skip to main content

Sarawak dijadual ambil alih pengendalian Pelabuhan Bintulu menjelang Julai 2023 

KUALA LUMPUR 22 Nov - Pengambilalihan Pelabuhan Bintulu Sarawak daripada Kerajaan Persekutuan dijadualkan selesai Julai tahun depan.

 

Timbalan Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Pelabuhan negeri, Datuk Majang Renggi berkata kerajaan Sarawak sedang dalam proses menyediakan peruntukan undang-undang yang diperlukan dan pengaturan lain untuk mengambil alih kawalan pelabuhan itu seiring dengan proses wajar Putrajaya untuk memansuhkan Akta Lembaga Pelabuhan Bintulu 1981.

 

Pelabuhan Bintulu kini merupakan pelabuhan Persekutuan di bawah bidang kuasa Kementerian Pengangkutan.

 

“Kerajaan Sarawak secara gigih mahu mengambil alih Pelabuhan Bintulu dalam mengembalikan haknya seperti yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963.

 

"Pelabuhan Persekutuan yang penting ini memainkan peranan strategik dan merupakan aset penting untuk melengkapkan ekosistem ekonomi Sarawak," katanya kepada Johnny Pang (GPS-Tanjong Batu) semasa waktu soal jawab di Dewan Undangan Negeri Sarawak di Kuching hari ini.


 

parafrasa

 


Majang juga berkata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, dalam ucapan Belanjawan 2024, telah mendedahkan bahawa perbincangan sedang berjalan antara kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri mengenai penyerahan Pelabuhan Bintulu.

 

Menjawab soalan tambahan Pang, beliau berkata pertukaran pentadbiran Pelabuhan Bintulu tidak akan mengganggu operasi.

 

Beliau menambah bahawa di bawah pentadbiran negeri, pelabuhan itu akan memainkan peranan penting dalam memudahkan pembangunan ekonomi Sarawak, khususnya dalam industri minyak dan gas, cadangan penangkapan, penggunaan dan penyimpanan karbon (CCUS) dan pengeluaran hidrogen dan biofuel lain. - DagangNews.com