Sarawak, LTAT tangguhkan perjanjian pengambilalihan pegangan ekuiti Affin Bank, kata sumber | DagangNews Skip to main content

Sarawak, LTAT tangguhkan perjanjian pengambilalihan pegangan ekuiti Affin Bank, kata sumber

KUALA LUMPUR 19 Julai - Perjanjian jual beli (S&P) yang dirancang antara Sarawak dan pemegang saham terbesar Affin Bank Bhd iaitu Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) yang akan meningkatkan pegangan ekuiti negeri itu kepada sekitar 30% bebranding 4.8% ketika ini telah ditangguhkan, kata sumber.

 

Majlis menandatangani penjanjian itu seharusnya diadakan di Kuala Lumpur pada hari ini.

 

Bagaimanapun, menurut sumber, majlis itu ditangguhkan kerana Sarawak ingin "menjelaskan beberapa syarat" yang dilampirkan Bank Negara Malaysia terhadap perjanjian itu.

 

Berbanding perjanjian S&P, satu memorandum persefahaman (MoU) akan dimeterai antara Sarawak dan LTAT pada hari ini untuk meneroka pelaburan strategik antara kedua-dua pihak.

 

Difahamkan Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg dan sejumlah pembesar negeri sudah berada di Kuala Lumpur. "Mereka datang dengan menjangkakan pemeteraian S&P (perjanjian), tetapi kini akan melakukan MoU sebaliknya," kata satu sumber, lapor The Edge, hari ini.

 

Pada 5 Julai 2024, Premier Sarawak telah menyatakan kepada pemberita di negerinya bahawa akan ada majlis menandatangani rasmi bagi Sarawak untuk memperoleh pegangan utama dalam "sebuah bank" - yang difahamkan secara meluas sebagai Affin Bank - pada 19 Julai 2024.

 

“Saya tidak akan mendedahkan butiran lanjut hari ini. Kita tunggu sehingga kita sampai ke majlis menandatangani rasmi, yang dijangka berlangsung pada 19 Julai,” katanya semasa satu acara di Kuching.

 

The Edge melaporkan dalam keluaran 1 Julai 2024 — memetik sumber — bahawa BNM baru-baru ini telah memberikan kelulusan bersyarat kepada Sarawak untuk perjanjian itu. 

 

Ia tidak segera diketahui apakah syarat yang ditetapkan, tetapi mereka tidak dijangka menjadi pemecah perjanjian. 

 

The Edge difahamkan, tidak ada isu dengan negeri meningkatkan kepentingannya dalam Affin Bank kepada kira-kira 30%, satu langkah yang akan menjadikannya pemegang saham terbesar.

 

“Sarawak akan mengadakan perbincangan dengan BNM  bagi melengkapkan perjanjian itu," kata salah seorang sumber dalam laporan itu.

 

Kelulusan BNM dijangka datang dengan syarat yang mana negeri itu mungkin tidak memperoleh semua yang diingini daripada perjanjian itu.

 

“Isunya mungkin BNM mungkin membenarkan negeri memiliki bank itu, tetapi mungkin tidak mengawal bank itu. 

 

"Ia mahu memastikan terdapat pengasingan kuasa dan melihat perlindungan serta tadbir urus yang sewajarnya dilaksanakan,” sumber industri dilaporkan sebagai berkata.

 

Pada masa ini, pemegang saham terbesar Affin Bank ialah LTAT dengan 28.88% kepentingan. Difahamkan bahawa Sarawak akan mengambil alih keseluruhan 20% pegangan Boustead Holdings Bhd dalam Affin Bank, serta sebahagian daripada pegangan LTAT. 

 

Boustead, yang dimiliki sepenuhnya oleh LTAT, kini merupakan pemegang saham ketiga terbesar bank itu.

 

Pemegang saham kedua terbesar bank itu ialah Bank of East Asia Ltd yang berpangkalan di Hong Kong, yang memegang 23.93% kepentingan. - DagangNews.com