SC terbitkan garis panduan untuk finfluencer promosikan produk pasaran modal mengikut peraturan | DagangNews Skip to main content

SC terbitkan garis panduan untuk finfluencer promosikan produk pasaran modal mengikut peraturan

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 19 Julai - Suruhanjaya Sekuriti (SC) mengemas kini nota panduan bagi menangani peningkatan populariti pempengaruh kewangan atau finfluencer yang mempromosikan produk dan perkhidmatan pasaran modal di media sosial, serta mewujudkan kesedaran awam yang lebih besar.

 

SC, dalam satu kenyataan berkata, nota terkini mengenai penyediaan pelaburan adalah bertujuan menjelaskan jangkaan kawal selianya terhadap perkongsian maklumat dan cadangan kewangan oleh pemodal di media sosial.

 

Ia bertujuan untuk menegakkan pariti dari segi layanan pengawalseliaan terhadap aktiviti pemberi kewangan kerana memberikan nasihat pelaburan adalah aktiviti terkawal di bawah undang-undang sekuriti.

 

“Khususnya, nota panduan menjelaskan promosi produk pasaran modal di platform media sosial mungkin memerlukan lesen daripada SC dalam keadaan tertentu.

 

 

sc

 

 

"Sebagai contoh, perkongsian pandangan kewangan atau cadangan yang mempromosikan produk pasaran modal tertentu kepada pengikut dengan jangkaan komisen atau ganjaran lain akan memerlukan lesen," tambahnya.

 

SC berkata finfluencers perlu mengambil perhatian bahawa melibatkan diri dalam aktiviti terkawal tanpa lesen adalah satu kesalahan yang boleh dihukum di bawah Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 (CMSA).

 

Menurut suruhanjaya itu, pesalah boleh didenda tidak melebihi RM10 juta atau penjara tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya sekali.

 

SC juga telah menerbitkan infografik bermaklumat dengan soalan lazim dan senarai semak untuk membimbing pemberi pengaruh untuk mematuhi CMSA.

 

Finfluencers harus mengesahkan bahawa syarikat yang mereka promosikan adalah dilesenkan atau diluluskan oleh SC dengan menggunakan Penyemak Pelaburan yang terakhir.

 

"SC, sebagai sebahagian daripada melaksanakan fungsi kawal selianya, memantau pasaran modal secara aktif dan akan terus menangani sebarang perkembangan dan trend dengan, antara lain, mengeluarkan panduan kepada orang ramai.

 

"Pengawal selia akan mengambil tindakan, jika perlu, ke arah memastikan pasaran yang adil dan teratur," tambahnya. - DagangNews.com